Rada Ako na skialpinizmus II.

V minulom článku sme si povedali čo-to o lyžiach, lyžiarkach, paličkách a viazaní. V tomto dieli skialpinistického seriálu sa budeme venovať pásom a ich údržbe, batohom, lavínovým sondám, lavínovým vyhľadávačom a lopatám. Nebudú chýbať odkazy na získanie ďalších informácií.

Pásy

Prvé zdokumentované použitie stúpacích pásov pochádza z roku 1904. Počas tejto vyše storočnej histórie prešli viacerými zmenami až do súčasnej podoby. V súčasnosti je na trhu celkom slušný výber. Jednotlivé druhy sa líšia vlastnosťami nielen na základe zloženia, dĺžky chĺpkov, ale aj spôsobom uloženia chĺpkov do tvaru V alebo W. V minulosti sa na výrobu používala tulenia srsť, z čoho vzniklo aj pomenovanie tulenie pásy. V dnešnej dobe sa na výrobu používa mohér a nylon a ich kombinácia.

- 100% mohér
výhody: dobrý sklz, nemennosť vlastností vplyvom poveternostných podmienok; nevýhody: kratšia životnosť, slabšia stúpavosť na tvrdom zľadovatenom snehu

- mohér (65-70%) + nylon (35-30%)
Vhodne kombinuje pozitíva mohéru a nylonu. Je vhodnou voľbou pre rekreačné použitie.

- 100% nylon
výhody: dlhá životnosť, stúpavosť; nevýhody: takmer žiadny sklz – vyžadujú veľké úsilie pri používaní

Spôsob uchytenia
1. Napevno – pomocou kovovej spony na špičke lyže.
2. Prostredníctvom gumenej spony umožňujúcej stiahnutie pásov s lyžami na nohách.
3. Kombináciou gumenej spony a háčika na pätke lyže.
4. Kombináciou gumenej spony a camlock systému od firmy Colltex alebo opaska od firmy Black Diamond a G3.

Údržba
Ak chceme, aby nám pásy preukazovali službu, musíme im venovať náležitú pozornosť.

1. Po každej túre ich vysušiť pri izbovej teplote – nie na radiátor alebo iný zdroj tepla.

2. Pred túrou zľahka potrieť voskom v smere chĺpkov (nie tekutým, aby nedošlo k zlepeniu chĺpkov). Voskovanie napomáha sklzu, zabraňuje nalepovaniu snehu a vytváraniu tzv. papúč.

3. Skladovanie by nemalo prebiehať v príliš teplom prostredí, aby nedochádzalo k odparovaniu lepidla a následnej strate lepivých vlastností. Osvedčilo sa mi skladovanie pásov v chladničke, zabalených v igelitovom vrecúšku a taške.

4. Kontrolovať stav lepidla. Lepidlo je v dobrom stave, ak ho dokážem počas jedného dňa opakovane použiť 4 a viac krát. Počet nalepení závisí vo veľkej miere aj od stavu lyže – čím viac je sklznica nasiaknutá vodou, tým horšie na nej lepidlo chytá. Rovnako oslabené sú lepivé schopnosti pásov aj pri nízkych teplotách, kedy lepidlo zamŕza. Preto je dôležité držať pásy počas zjazdu pri tele, aby boli v teple pripravené na použitie.

Výber pásov
Ak máte veľmi vykrojené lyže, prípadne širšie lyže, tak sa pravdepodobne nevyhnete kúpe carvingových pásov (vyššia cena), príp. vyrezávaniu na konkrétnu lyžu zo širokého pásu. Dôležité je, aby bol pás minimálne o 4mm užší ako lyža, aby po nalepení boli 2mm na každej strane pre hrany. Tie musia byťodkryté pri použití v strmších traverzoch.

Pri výbere správnej dĺžky sa treba riadiť dvoma pravidlami:
1. čím kratší pás, tým lepší sklz, ale horšia stúpavosť,
2. pokiaľ nemám pás uchytený na pätke lyže, musím mať lepidlo v dobrej kondícii.
Platí však, že pás nesmie byť kratší ako dĺžka lyže mínus 30cm.

www.colltex.com
www.contourskins.com
www.pomoca.com
www.skitrab.com

Batoh

Vhodný skialpinistický batoh by mal byť funkčný najmä z hľadiska uchytenia lyží. Mal by mať pútka na uchytenie čakanu, príp. paličiek. Príjemné je, ak má vývody, príp. samotný camelbag. Na trhu sú modely, ktoré umožňujú uchytenie lyží bez toho, aby sme museli dať batoh dole z chrbta. Sú to pretekársky ladené batohy – napr. Camp a Dynastar. Dôležité je, aby upevnenie lyží bolo v diagonálnom smere, aby nedochádzalo k zakopávaniu o pätky lyží. Postačujúca veľkosť pri jednodňových túrach je okolo 30 litrov. Ak sa chystáte na viacdňový prechod, príp. na Haute route, volil by som verziu okolo 45 litrov.

www.camp.it
www.skitrab.com
www.vaude.com

Lavínový vyhľadávač

V testoch dosahu signálu a praktickosti použitia najlepšie obstál PIEPS DSP.
Staršie modely boli analógové a fungovali na základe zvukového signálu. Novšie sú kombináciou analógového a digitálneho systému umožňujúceho sledovať smer a vzdialenosť k zasypanému zrakom na displeji.

Nestačí si však prístroj zakúpiť, pripnúť si ho na telo a mať ilúziu, že som chránený a nemôže sa mi nič stať. Práca s prístrojom sa musí nacvičovať a pravidelne opakovať. Dôležité je zautomatizovanie práce s prístrojom do takej miery, aby ste boli schopní účelne ho použiť aj v stresových podmienkach pri páde lavíny.
Ako sa hovorí: „Zvyk je železná košeľa" a pre skialpinizmus to platí dvojnásobne. Odporúčam baliť vyhľadávač, lopatu a sondu nezávisle od stupňa lavínového nebezpečenstva. Ak chcete, aby vyhľadávač bol vaším záchrancom, musia byť na túre prítomné minimálne dva. Ak dôjde k zaspypaniu jedného, druhý je potrebné prepnúť na prijímanie signálu.
Dôležité: Baterky by sa mali kontrolovať minimálne jeden deň pred túrou, aby bol čas na dobitie, prípadne na zakúpenie nových.

www.arva-equipment.com

Lopata

Určite si zaobstarajte kovovú, žiadne umelohmotné tanieriky určené na pretekárske použitie. Vhodné je, ak sa dá zaistiť v polohe 90°, čo je pracovná poloha pri zisťovaní stability snehu. Minimálne lyžica lopaty by sa mala vojsť do batohu, aby pri páde nedošlo k zraneniu. Najanatomickejšia rúčka umožňujúca odhadzovanie najväčšieho množstva snehu má tvar D.

www.voile-usa.com

Sonda

Vyrábajú sa z ľahkých zliatin, príp. z karbónu, v dĺžkach od 1,9 do 3,4m. Dôležité je, aby sme ju v čo najkratšom čase uviedli do pohotovostného režimu bez zdĺhavého „šraubovania". Vyrábajú sa aj modely umiestnené v rúčke lopaty. Považujem to za sympatický nápad – čím menej vecí, tým menšie riziko, že niečo zabudnem.
Novinkou je elektronická sonda PIEPS iProbe s akusticko-optickou indikáciou vzdialenosti hrotu sondy od zasypaného. Digitálna technológia umožňuje dočasné deaktivovanie už nájdeného vysielača (PIEPS DSP, PIEPS Freeride), čím sa výrazne urýchľuje vyhľadanie ďalšieho zasypaného.

www.voile-usa.com

Fotodokumentácia: Lubo Mäkký
Titulná fotografia: Tomáš Trstenský

Súvisiace témy:
Ako na skialpinizmus I.
Ako na skialpinizmus III.