Skialp Polonina Boržava – zimný výstup na Stoj

Väčšina známych a kamarátov vie o tom, že mi hory Zakarpatskej Ukrajiny učarovali. Dokonca z ročných období mám radšej poriadnu zimu ako letné horúčavy. Preto sa už okolie nečuduje nad dovolenkovou destináciou „zimné ukrajinské Karpaty“. Touto „úchylkou“ som nakazil aj kamarátov-turistov a preto sme si opäť v marci zašli na „dávku“ východoeurópskej exotiky.

1 deň
Ukrajina (Zakarpatská oblasť): Polonina Boržava
vlastný čaj, bufet pod lanovkou na Gembu v stredisku Magura, reštaurácia hotel Šepit Karpat v Pylypci
Pylypec, lyžiarske stredisko Magura (hotel Šepit Karpat)
Mukačevo (vlak, bus) - Volovec (vlak, bus) - Pylypec (taxi-maršrutka) alebo vlastné auto
podkarpatskarus.net/…/Borzava-mapa-var3 19_02…
Doplňujúce súbory
GPX súbor: 8_marec-Stoj.gpx

Ako nestratiť pol dňa čakaním na Vyšnom Nemeckom?

Po troch negatívnych skúsenostiach na hraničnom priechode Vyšné Nemecké/Užhorod, či už so slovenskými alebo ukrajinskými colníkmi (ktorí sú viac skorumpovaní, ani oni sami nevedia…) pre vstup na Ukrajinu volíme niekoľkokrát vyskúšaný a osvedčený hraničný priechod Beregsurány (HU)/Lužanka (UA) pri ukrajinskom meste Berehovo. Všetkým cestovateľom odporúčam pre vstup na Ukrajinu (resp. výstup z UA) ísť tadiaľto, lebo Maďari nechodia v takých húfoch na lacné nákupy na Ukrajinu ako našinci do Užhorodu. Čiže kratšie čakacie doby, normálni ukrajinskí colníci (dokonca niektorí príjemní, keď poviete, že idete na hory). No pri odchode z Ukrajiny – pri vstupe do schengenského priestoru musíte počítať s kompletnou prehliadkou batožiny a vozidla, tak ako sa to deje na každom hraničnom priechode UA/EÚ. To treba brať ako fakt a človek to musí strpieť. Ak veziete tovar v povolených limitoch, nie je problém.

Hirskolyžnyj kompleks

Pred rokom sme za cieľ zimného pobytu zvolili najznámejšie lyžiarske stredisko Zakarpatska – Drahobrat na Polonine Svidovec, ale tento rok menej známe lyžiarske stredisko Magura na Polonine Boržava. „Hirskolyžnyj kompleks Magura“ sa nachádza na úpätí pohoria na hornom konci dediny Pylypec v Mižhirskom rajone (menší okres). Ale bližšie k Pylypcu leží mestečko Volovec.

Pylypec, lyžiarske stredisko Magura – údolná stanica sedačkovej lanovky – horná stanica sedačkovej lanovky – Gemba (Hymba) – sedlo pod Veľkým vrchom – Velykyj Verch (Veľký vrch) – Stoj (Stij) – Velykyj Verch – sedlo pod Veľkým vrchom – vodopád Šypit – Pylypec

MDŽ

Výhodná poloha strediska Magura umožňuje uskutočniť viacero zaujímavých túr. Okrem klasickej prechádzky k najväčšiemu vodopádu na Zakarpatsku – vodopad Šypit. K vodopádu vedie novovyznačená žltá značka z horného konca Pylypca. Za vstup k vodopádu sa vyberá poplatok 2,- hrivny na osobu (cca 0,2 €). V zime si nástupy na hrebeň Boržavy môžete podstatne skrátiť použitím dvojsedačkovej lanovej dráhy z Pylypca pod vrch Gemba (alebo tiež Hymba). Údolná stanica stojí v nadmorskej výške 725 m a lanovka končí vo výške 1150 m. Ak náhodou lanovka nepremáva alebo sem prídete v lete, tak si budete musieť poctivo vyšliapať 425 výškových metrov a ušetríte 15,- hrivien (cca 1,5 €). Keďže sme mali pred sebou náročnú celodennú túru, tak sme podporili miestny cestovný ruch a vyviezli sa lanovkou. Kto by stále namietal, tak ďalším dôvodom bol dnešný sviatok – Medzinárodný deň žien. K radosti žien prispelo aj spontánne prianie k sviatku od náhodne okoloidúceho domáceho.

Gemba

Ku všeobecnej spokojnosti sa pridáva aj jasné nebo so zubatým slnkom. Chodník v čerstvom prašane na vrchol Gemby je dobre prešliapaný od snowboardistov, ale postup spomaľujú otvárajúce sa výhľady, lebo lanovka končí tesne pod hornou hranicou lesa. Spoločne s lanovkou vyšla z Pylypca aj modrá značka, ktorá vedie jej priesekom a ďalej stúpa ku hlavnému hrebeňu lúčnym chrbátom. Avšak teraz je chodník aj značky pod snehom, tak stúpame rovno hore. Vrchol Gemby (1491 m) tvorí plochá pláň a nepočítajte s rázcestníkom, či zimným tyčovým značením. V prípade zlej viditeľnosti (hmla, husté sneženie atď.) neodporúčam postupovať kdekoľvek ďalej, lebo môžete ľahko stratiť orientáciu a naokolo sú strmé trávnaté svahy s lavínovým potenciálom. Nenechajte sa inšpirovať bezhlavo púšťajúcimi sa snowboardistami, lebo tomu sa hovorí „odvaha nič netušiacich“.

Zafúkané závetrie

Na vrchole nás dobehne pestrofarebná skupinka snowboardistov z Kyjeva, ktorí sa s nami chcú odfotografovať. Nenamietame a vyťahujeme z batoha šampanské k Veronikiným narodeninám. Kyjevčania sa pousmiali nad podobnými zvykmi našich slovanských národov a každý sme išli svojou cestou. Sledovali sme široký hrebeň na západ k Veľkému vrchu (Velykyj Verch). V prvom sedle boli slušné preveje na severnej strane a v druhom sedle zafúkané snežné kvádre závetria zrejme po stanujúcich hrebeňovkároch. Pred nami je tiahly a prudší výstup na Velykyj Verch, čo je najvyšší bod na hlavnom hrebeni Boržavy (1598 m). V žiadnom prípade netraverzujeme jeho strmé svahy, nech už smerujeme na ktorúkoľvek z jeho štyroch vetiev. Treba ísť poctivo cez vrchol. V správnosti postupu nás utvrdzuje viditeľná čerstvá lavína vypadnutá z východného svahu grúňa do údolia Boržavky.

Výhľady

Vrchol charakterizuje kovová konštrukcia triangulácie a krásny kruhový výhľad. Vidieť celý hlavný hrebeň Boržavy od vrchu Temnatyj a Plaj na severozápade až po Gembu, Maguru Žide a Hrab na juhovýchode. K juhozápadu sa kľukatí mohutná rázsocha k najvyššiemu Stoju (Stij) s výškou 1681 m. Na západnom horizonte vidieť Poloninu Runu, Vihorlatské vrchy, Bukovské vrchy a tiež poľské poloniny - Bieszczady. Na severovýchode sa tiahnu Horhany a na východe Polonina Krásna, za ktorou je Polonina Svidovec a mnohé ďalšie hory. Na vrchole sa zdržíme len krátko, lebo fúka mrazivý vietor.

Cisterny

Nasleduje prudší zostup do bezmenného sedielka, za ktorým je hrebeň miernejší s tiahlymi stúpaniami. Cestou k vrcholu Stoj je jediné náročnejšie miesto, kde sa treba opatrne prehupnúť na vrcholec so skalkami. Ak je sneh vyfúkaný do tvrdého podkladu, treba mať cepín v ruke. Záverečný úsek k vrcholu je veľmi mierny výstup k betónovému pylónu, ktorý je teraz obalený hrubou námrazou a snehom. V závetrí pylóna si vychutnávam zimnú atmosféru, lebo neporiadok po vojenskom objekte (rozbité kupoly radarov) je dokonale zamaskovaný snehom. Dokonca aj šesť prázdnych veľkoobjemových cisterien spod vrcholu od minuloročnej jesene zmizli a ostala len jedna celá a z druhej časť chýba.

Šypit

Čas pokročil a máme pred sebou ešte polovicu cesty. Návrat pod Veľký vrch vedie rovnako, ale je o čosi rýchlejší, lebo ideme miernym zostupom. Čaká nás ešte posledný dnešný stupáčik na Veľký vrch, za ktorým už len zostupujeme. Prvou ústupovou trasou z hrebeňa je bezpečný bočný chrbát vybiehajúci zo širokého sedla pod Veľkým vrchom na sever do údolia s vodopádom Šypit. V lete by sme išli po žltej značke, ale tú teraz len môžeme tušiť, lebo odbočenie z hrebeňa nie je nijako označené. Prvá maľovaná značka je až na okraji lesa, do ktorého sa vnárame a napájame na starú pastiersku cestu z poloniny. Tá sa v lese stáča doprava a ústi na horskú poľanu s osamelým smerekom, ktorého osamelosť ešte umocňuje čisto buková hora naookolo. Značenie je veľmi riedke. Ideme skôr intuitívne aj napriek tomu, že sme trasu prešli len nedávno (v septembri). No pod snehom je krajina oproti zvyšku roka zmenená. Pretneme potok (bez mosta) a v traverze prejdeme spodným okrajom lúčiny, na ktorú zhora ústia vyjazdené stopy od skialpinistov. Lesná cesta vchádza do lesa, aby opäť vyšla na poľanu v susednej doline, kde sa opäť zhora pripája veľké množstvo stôp od lyžiarov a snowboardistov. Ani si to neuvedomíme, ale hneď pod cestou, ktorou ideme, je populárny vodopád Šypit. Nasleduje už len záverečný zostup po klzkej ceste na horný koniec Pylypca.

Nedopovedaný príbeh

Tesne pred našim hotelom nás zastavuje český chalan, ktorého sme stretali na dnešnej túre a pýta sa, či sme nestretli pri zostupe jeho kamarátov. Zatiaľ sa nevrátili z túry a nemá o nich správy, lebo on jediný z ich partie išiel na Stoj. Ostatní to otočili na Veľkom vrchu. Či sa našli, to neviem. Jedine, že by teraz napísal príspevok do diskusie. No za našu partiu môžem povedať, že sa túra vydarila a všetkým páčila. O rok sa možno pokúsime o snežnicovo-skialpinistický výstup na najvyššiu horu Ukrajiny – na Hoverlu

Poznámka:
Pre zobrazenie prejdenej trasy kliknite v tabuľke faktov na „Doplňujúce súbory – pozrieť na mape“. A následne prepnite mapový podklad na „vrstvu – Satelitná mapa“.

Užitočné odkazy

Lyžiarske stredisko Pylypec (ukrajinsky)
Lyžiarske stredisko Pylypec (anglicky)
Lavínové nešťastie na Boržave (marec 2010)
Horská služba na Ukrajine
Rady na zimnú turistiku
Schéma turistických značiek na Boržave
Polonina Boržava (základné informácie)
Volovec
Predpoveď počasia pre Podobovec
Predpoveď počasia pre Volovec
Aktuálne počasie na Zakarpatsku (vrátane meteostanice na vrchu Plaj)
Predpoveď počasia pre vrch Plaj podľa Ukrajinského hydrometeorologického centra
Aktuálne počasie na Zakarpatsku podľa Zakarpatského hydrometeorologického centra (anglicky)
Drevená architektúra na Zakarpatsku (anglicky, ukrajinsky)
Drevená cerkev sv. Bohorodičky z roku 1762 v Pylypci
Horsko-lyžiarsky komplex Magura
Aktuálny kurz ukrajinskej hrivny podľa Ukrajinskej národnej banky