Skialp Tipy na skitúry: Veľký Kriváň a Chleb

Ak máme radi horské lyžovanie, pri ktorom nejde o život, chceme si vychutnať krásne horské prostredie a zároveň mať po ruke vymoženosti civilizácie, tak kombinácia výstupu a zjazdu Veľkého Kriváňa a Chlebu je ideálna. Vzhľadom na to, že sa radi pohybujeme vo voľnom teréne a lanovkám a vlekom sa radšej vyhýbame, budeme sa baviť o prístupe na kopec a zjazde na južnú stranu. Skidysnejland na opačnej strane kopca necháme "tým druhým".

1 deň
zima – 2013
Malá Fatra - časť Krivánska Fatra (Národný park Malá Fatra)
Chata pod Chlebom, lyžiarsky bufet v Snilovskom sedle (horná stanica lanovej dráhy z Vrátnej)
Vrútky (vlak, bus) - Šútovo (vlak, bus)/Turany-motorest Fatra (Hrabinka)-bus
parkovanie pri ATC Trusalová alebo na hornom konci Šútova
» č.1085 Malá Fatra (1:50.000)

Šútovo alebo Trusalová (ATC) – Zajacová – Révaiovská dolina – Snilovské sedlo – Veľký Kriváň – Révaiovská mulda – Révaiovská dolina – Snilovské sedlo – Chleb – Bochník – Chata pod Chlebom – stará zjazdovka Generál – Zajacová – Šútovo/Trusalová

Veľký Kriváň a Révaiovská mulda

Nastúpiť na túru môžeme z Trusalovej (ATC), alebo zo Šútova. Autom sa dá prísť až k ústiu Révaiovskej doliny (rázc. Zajacová), mali by sme však rešpektovať značky zákazu vjazdu a nenechať sa zmanipulovať motoristickým davom. Podľa snehových pomerov ďalej stúpame na pásoch alebo s lyžami na batohu. Ku Chate pod Chlebom vedie zelená značka, odporúčam však výstup Révaiovskou (Snilovskou) dolinou do Snilovského sedla. Je to krásna dolina, potok vytvára ľadové kaskády, občas treba kľučkovať medzi stromami. Výstup nie je úplne zadarmo a je pekným zážitkom.

V Snilovskom sedle sme o 1 - 2 hodiny podľa kondície. Čaká nás výstup na vrchol Veľkého Kriváňa, najvyšší bod Malej Fatry. Ak je zhoršená viditeľnosť, určite sa treba držať zimného tyčového značenia a ísť na vrchol zo Snilovského sedla, traverzujúc severné svahy kopca. Ak je pekné počasie a lavínové nebezpečenstvo je primerané, môžeme stúpať spod sedla priamo hore. Je to však viac do kopca. V okolí vrcholového hrebeňa je často zľadovatený alebo vetrom ubitý sneh, takže niekedy prídu vhod aj mačky. Na vrchole (1708 m n. m.) máme od štartu za sebou nastúpaných okolo 1100 výškových metrov. Možností na zjazd je veľa, my otestujeme legendárnu Révaiovskú muldu.

V prvom rade myslíme na to, že vchádzame do lavínového terénu, takže by sme mali byť schopní dôsledne posúdiť situáciu. Ak je všetko v poriadku, zjazdujeme z vrcholu smerom na juhovýchod po nevýraznom hrebeni do sedielka nad Révaiovskou dolinou. Odtiaľ lyžujeme mierne doľava do širokej Révaiovej muldy. Je to krásna lyžovačka, sklon je do 30 stupňov a priestoru na manévrovanie je dostatok. Jediný problém je, že za pekného počasia je premávka trošku hustá. Muldou zlyžujeme až na dno Révaiovskej doliny a necháme si v duši doznieť pekný zážitok. Klesali sme približne 300 výškových metrov. Čaká nás ešte ďalší kopec, keď sme už tu.

Chleb a žľab medzi skalkami

Po zjazde Révaiovskou muldou vystúpame nazad do Snilovského sedla. Na vrchol Chlebu pokračujeme po hrebeni, držíme sa zimného tyčového značenia. Za horšej viditeľnosti nie je problém sa v širokých pláňach definitívne stratiť. Turistickú chatu, na ktorú túžobne poškuľujeme, si ešte nezaslúžime. Na vrchol Chlebu (1645 m n. m.) musíme nabrať ďalších približne 250 výškových metrov. Keď to máme za sebou, vychutnáme si zaujímavý zjazd žľabom medzi dvoma výraznými skalami smerujúcim z vrcholu na juhozápad. Žľab má sklon do 40 stupňov a vyžaduje sem-tam zvládnuť skákaný oblúčik. Hlavne keď je menej snehu, môže byť v žľabe úzko. Z ústia žľabu vylyžujeme do širokých svahov a fičíme až pred dvere podchlebskej chaty. Ak sa nám zdá zjazd žľabom nad naše sily, môžeme obísť skalky zľava a voľným terénom lyžovať k vytúženej horskej chate. Tam si prídeme na svoje.

Generál

Po osviežení v chate pokračujeme v lyžovačke smerom do nášho východiska po starej zjazdovke, nazývanej Generál. Nohy síce pobolievajú, ale zjazd je za dobrých snehových podmienok našou obľúbenou čerešničkou na lyžiarskej torte. Ak je dosť snehu, zabrzdíme až pri aute. A keď nie je, kúsok sa prejdeme.