Skialp Tipy na skitúry: Veľká Zmrzlá dolina

Ak máte radi poriadnu zimu a neprekáža vám, že celú túru strávite v doline bez teplých slnečných lúčov, aj vy by ste sa mali vybrať do Veľkej Zmrzlej doliny. Výstup vás síce potrápi, ale naskytnú sa vám nádherné výhľady na okolité štíty a na Belianske Tatry. Cestou dolu si užijete nádherný zjazd s lyžovačkou v úzkom žľabe.

1 deň
zima – 25.01.2013
Tatry – Východné Tatry – Vysoké Tatry (Tatranský národný park)
Chata pri Zelenom plese
Poprad (vlak, bus) – Tatranská Lomica (vlak,bus) – Tatranská Lomica, Biela voda (bus) – Chata pri Zelenom plese (lyže, pešo)
» č.1097 Vysoké Tatry (1:50.000)

Chata pri Zelenom plese – Fľaška (Dlhý vodopád/ľadopád) – Veľká Zmrzlá dolina – Baranie sedlo – Fľaška – Chata pri Zelenom plese

Brnčalka alias Chata pri Zelenom plese

V piatok ráno sa budím na "Brnčalke" a pozerám von oknom. Vyzerá to celkom sľubne. Oblaky sa síce prevaľujú cez Baranie rohy, no naše družstvo je odhodlané vyraziť za dobrodružstvom. Plánovaná je túra do Veľkej Zmrzlej doliny s možnosťou výstupu do Baranieho sedla a Medená kotlina, kde chcú chlapi osadiť núdzové zlaňáky z Medených lávok.

O 10-tej sa stretávame pred chatou a cez pleso sa pomaly presúvame k Fľaške. V polovici cesty sa otáčam a vraciam sa po čaj, ktorý ostal na chate. Z chaty potom letím ako blesk, aby som dobehol ostatných. Dobieham ich tesne pod Fľaškou.

Veľká Zmrzlá dolina

Veľká Zmrzlá dolinu sa nachádza nad Dolinou Zeleného plesa a vystupuje sa do nej úzkym žľabom (tzv. Fľaškou resp. Dlhý vodopád). Letná trasa vedie po pravej strane žľabu, kde sú na skalnom rebre osadené pomocné reťaze. Žľab je dosť zradný, pretože sa tu tvoria lavíny z naviateho snehu a z firnu. Kvôli bezpečnosti je lepšie, ak sa v polovici žľabu odbočí smerom na Medené lávky, kde sa dá zvyšok žľabu obísť po jeho ľavej strane. Tento variant je vhodný aj pre menej zdatných lyžiarov pri zostupe na chatu, pretože svah je tam o pár stupňov miernejší ako vo Fľaške.

Pod Fľaškou sa dostávam do čela našej skupiny a dobieham trojicu, ktorá odbáča do Medenej kotliny. Chvíľu rozmýšľam, ako ďalej, ale nakoniec sa rozhodujem pre postup žľabom. Výstup v mäkkom snehu je dosť namáhavý. Ostatní kopírujú moje stopy a s lyžami na chrbte prekonávajú najstrmší úsek v spodnej časti Veľkej Zmrzlej doliny.

Za Fľaškou nasleduje miernejší svah, kde si nasadzujem lyže a čakám na ostatných. Potom sa pomaly presúvam doľava (ďalej od skalnej steny), kde je to bezpečnejšie a obrovským cikcakom smerujem na veľkú plošinu uprostred doliny. Je to asi jediné rovnejšie miesto, kde sa dá dobre oddýchnuť, pretože tam nehrozia lavíny. Na tomto mieste dopĺňam spálenú energiu a užívam si výhľady na okolité štíty. Niektorí účastníci zájazdu sú poriadne unavení a zvažujú zostup. Mňa láka pohľad na Baranie sedlo, a preto pokračujem ďalej.

V doline je síce poriadna zima, lebo sem nesvieti slnko, no Belianske Tatry sa kúpu v slnečných lúčoch. Púšťam sa do ďalšieho stúpania a nechávam sa unášať tlkotom srdca v ušiach. Občas sa obzerám po ostatných a zisťujem, že čoraz viac zaostávajú. Na ďalšej plošinke čakám na Luciu s Mišom a dúfam, že so mnou vybehnú až do Baranieho sedla.

Počasie sa zhoršuje a spodná časť skupiny to vzdáva. Rišo, Veronika a Marcel pomaly začínajú lyžovať ku chate. Lucia s Mišom taktiež plánujú zostup, preto im hovorím, že vybehnem ešte kúsok vyššie, keď som tu hore po prvýkrát. Narýchlo sa vyštverám aspoň pod vrchný žľab, odkiaľ je to do Baranieho sedla približne 100 až 150 výškových metrov. Obzerám si najstrmší úsek a zapisujem do pamäte ideálnu stopu pre nasledujúci zjazd, kvôli ktorému sa sem vrátim o mesiac neskôr.

Zjazd

Mišo s Luciou lyžujú dolu. Prepínam si viazanie a lyžiarky do zjazdovej polohy a malými hustými oblúkmi sa púšťam dolu strmým svahom. Sklon svahu dosahuje pod horným žľabom približne 30 - 35 stupňov a smerom k plošine uprostred kotla sa pomaly zmierňuje. Sneh je prevažne mäkký s povrchovou škrupinou. Lyže často ostávajú pod snehom a lyžovanie je dosť namáhavé. Približne každých 50 metrov oddychujem. Po desiatich minútach dobieham Miša s Luciou, ktorí na mňa čakajú a púšťame sa spolu ďalej.

Lucia začína pociťovať bolesť v kolene, vyzúva lyže a ďalej pokračuje s lyžami na chrbte. Ja s Mišom postupujeme na lyžiach a čakáme na ňu. Spoločne sa presúvame obchvatom okolo žľabu, ktorý som spomínal v popise Fľašky. Pre Luciu je to menej náročný zostup. V žľabe ich opúšťam a lyžujem dolu 35-stupňovým svahom. V najužšom mieste je žľab vyšmýkaný, pretože tenká vrstva snehu sa skĺzla po vytečenom ľade. Kritický úsek nie je dlhý, a preto ho prekonávam skĺznutím na oceľovej hrane lyží. Pod Fľaškou ešte chvíľu čakám na Miša s Luciou, no keď vidím, že prekonávajú najťažší úsek, poberám sa rýchlo na chatu.

Túra je náročnejšieho charakteru a okrem zimného výstroja (mačky a čakan) vyžaduje dobré ovládanie lyží v neupravenom teréne. Najstrmšie miesto pre zjazd je vo Fľaške, kde je sklon svahu približne 35 stupňov. V najužšom mieste si treba dávať pozor na vytečený ľad. Ak sa rozhodnete vystúpiť do Baranieho sedla, vo vrchnom žľabe sa treba pripraviť na sklon do 45 stupňov, obtiažnosť S4, expozíciu E1+ a prevýšenie 838 metrov. Okrem toho ide o žľab s veľmi častým výskytom lavín, preto si treba dávať mimoriadny pozor. Povinnosťou pri tejto túre je mať lavínovú výbavu (vyhľadávač, sonda a lopata) a znalosť lavínovej problematiky. Prístup do doliny je možný iba pešo, na lyžiach alebo zo vzduchu (ak to dovoľuje počasie). V prípade zlého počasia môže trvať aj 2 - 3 hodiny, kým sa ku vám dostane prvá pomoc.

Na aktuálne lavínové nebezpečenstvo sa treba vopred informovať na Horskej záchrannej službe a lokálne doplňujúce informácie určite radi poskytnú na Chate pri Zelenom plese.