Lyže Manaslu a batoh Speed Expedition 35
Lyže Manaslu a batoh Speed Expedition 35 Zatvoriť

Reportáž Dynafit novinky na zimnú sezónu 2014/2015

Jednou z milých povinností v neskorú jeseň je predsezónna testovačka skialpovej výbavy Dynafit, ktorá býva na Dachsteine. Novembrový termín síce znamená, že možností na skitúry je pomenej, avšak po asi polroku lyžiarskej abstinencie aj to málo dáva dôvod na veľkú radosť. Tradičná značka spájaná s techovým viazaním mala aj tento rok nádielku noviniek, niekoľko – podľa mňa najzaujímavejších – prinášam v článku.

Lyže Manaslu

Z celej ponuky lyží som si vybral na otestovanie model Manaslu, pretože ide o menej točivú širšiu lyžu s univerzálnymi ambíciami. Pri dĺžke 182 cm má geometriu 124-91-110. Rádius je 19/22 metrov, t. j. horná časť lyže je vykrojenejšia ako dolná – v praxi je výsledkom ľahšia inicializácia oblúku a vyššia stabilita pri výjazde z neho. Navyše, pod pätou je na krátkom úseku lyža ešte viac vykrojená, vďaka čomu po razantnom zábere okamžite zmení smer.

Manaslu konštrukčne aj dizajnovo čerpá z modelu Cho Oyu, ktorý som skúšal už dávnejšie, no pre jeho prílišnú točivosť mi nevyhovuje. Manaslu má podobne ako Cho Oyu aj kratší zadný rocker. Špica má scoop rocker, ktorý sa dvíha 39 cm od vrchu lyže. Dizajn je tmavší, menej výrazný, s grafikou, ktorú nájdete v rôznych farbách na väčšine tohtoročných modelov Dynafit. Dominuje mu snežný leopard, maskot Dynafitu a nápis Manaslu v nepálskom písme.

Pri testovaní bol sneh rôznorodý. Miestami zbytky previateho čerstvého snehu, zväčša však tvrdší sneh a kde-tu krusta. Lyže si s tým poradili celkom dobre. Pre iniciovanie oblúku bolo treba urobiť viac ako len preniesť váhu, následne v dlhom oblúku na hranách lyže dobre držali. V priamom smere bolo cítiť trošku nepokoj, no nie sú zďaleka tak roztatárené ako pri Cho Oyu. Prašan nebol, takže neviem, či tak dobre plávajú, ako sľubuje geometria a mierny predný rocker. Každopádne Manaslu je zaujímavá lyža s hmotnosťou pod 1,5 kg na kus a nebál by som sa vybrať si ich ako jediný pár na rôznorodé slovenské snehy.

Lyžiarky TLT6 Mountain CR

TLT6 síce nie sú novinkou, boli predstavené už minulý rok, no až teraz sa mi podarilo ich vyskúšať v teréne a preto som ich zahrnul do tohto prehľadu. Oproti modelom One alebo Mercury sú TLT6 užšie a viac zamerané na šliapanie. Užší tvar mi veľmi vyhovoval, lebo mám úzku dlhú a ploskú nohu. Vďaka vyberateľnému plastovému jazyku sa dá dobre regulovať tuhosť – pri dlhšom šliapaní vyberieme jazyk a lyžiarka je mimoriadne pohodlná s veľkým rozsahom pohybu komína v režime chôdze. Jednoduchšie zjazdy možno absolvovať aj bez pridania jazyka. Pre ťažšie je lepšie si ho založiť, trvá to len pár sekúnd. Nevýhodou je možná strata pri manipulácii v teréne. S tuhosťou pri zjazde som bol spokojný – kombinácia s lyžami Manaslu a viazaním Radical ST bola tiež fajn. Vyskúšal som s nimi aj pár rýchlejších jázd na krátkej dachsteinskej zjazdovke a mám dojem, že namiesto One som si mohol zadovážiť tieto. Komu by sa málilo tuhosti, môže skúsiť model TLT6 Performance s karbónovým komínom.

Batoh Speed Expedition 35

Trojicu zapožičanej výbavy uzatvára batoh Speed Expedition 35 svetlomodrej farby a klasickej úzkej valcovitej konštrukcie s jednou komorou, do ktorej sa dá dostať buď klasickým horným vstupom pod vrchlíkom alebo cez rozmerný bočný zips. Látka, z ktorej je batoh ušitý, má z vnútornej strany vodeodolnú úpravu, takže batoh nepremokne pri ľahkom daždi, či pri pokladaní na mokrý sneh. Hoci vstup cez hlavný otvor je riešený rolovaním ako lodný vak, batoh nie je vodotesný, lebo nemá podlepené švy. Horný vstup slúži dobre pre základné balenie pred túrou alebo počas dlhšej pauzy, na operatívne vyberanie a ukladanie vecí slúži dlhý bočný zips – stačí zhodiť jeden ramenný popruh, batoh prehodiť na druhom ramene pred seba, vybrať alebo uložiť veci a vrátiť batoh nazad. Chrbtový systém je minimalistický ako celý batoh (váži len 740 g), no napriek tomu je pohodlný a dobre drží na chrbte. Výbava je taktiež minimalistická, no pokrýva to, čo treba – uchytávanie lyží spolu a diagonálne (nie do A) so zaisťovacím hákom na jednom ramennom popruhu, miesto pre dva čakany, pútka na matroš na bedrovom páse, odopínateľný bedrový pás, vrecko na drobnosti na bedrovom páse. Jediné, čo mi chýba "ku šťastiu", je elastická sieťka na druhom boku bez zipsu pre umiestnenie veľkého termohrnčeka. Takto som ho musel dávať dnu. Celkovo mi bol tento batoh veľmi sympatický.

Ďalšie

Nasledovné veci som nevyskúšal v teréne, zaujali ma však a preto v krátkosti spomeniem:

Lyžiarky Neo – nástupca minuloročného modelu One, o ktorom som písal v tomto článku. Jedinou naozaj viditeľnou zmenou sú nové farebné kombinácie a trochu pohodlnejšia papuča. Všetko podstatné ale ostalo ako minulý rok a nie úplne rozumiem, prečo sa menil názov. Lyžiarka sa snaží o univerzalitu, t. j. dostatočne pohodlná pre výšľap a dostatočne tuhá na zjazd. Skelet je v pebaxovej (PX) aj v polyuretánovej verzii (U), papuča v pohodlnej mierne termoformovateľnej (CR) a odľahčenej výrazne termoformovateľnej verzii (CP). Všetko tiež v dámskych číslach a farbách. Cenovo dostupnejšia verzia Neo U-CR má šancu byť hitom sezóny.

Lyžiarky Radical – lyžiarka klasickej štvorklipsňovej konštrukcie, tvarom a dizajnom veľmi podobná obľúbenému modelu Zzero4, ktorý sa vyrábal pred niekoľkými rokmi. Model je orientovaný viac na zjazd, no aj tak má 60° rozsah komína v šliapacom móde, aby ani výstup nebol trápením. Topánka je ideálna pre začiatočníka, ktorý postupne opúšťa strediská a stáva sa z neho skialpoš. Skelet je polyuretánový a papuča klasická. Aj vďaka tomu ide o najlacnejšiu Dynafit lyžiarku z aktuálnej ponuky.

Viazanie Beast 14 – nové viazanie pre tých, ktorým sa máli vypínacia sila 12 DIN viazania Radical FT, avšak Beast 16 je už trošku priťažká a pridrahá hračka. Masívna pätka so zložitejším mechanizmom, ako majú Radical viazania. Hlavnou novinkou je ale špica, ktorá má výkyvnú mechaniku, takže umožňuje lyžiarke vychýliť sa mierne do strany a ak nepresiahnu bočné sily určitú hranicu, viazanie nevypne. Beast 14 je určený hlavne pre freeriderov, ktorým záleží na hmotnosti a chcú si aj zašliapať. Oproti Marker Baron EPF je Beast 14 o takmer 900 gramov ľahší a použiteľný aj na dlhšie šľapanie, čo sa o Baronovi povedať nedá. Kto mal niekedy na túre so sebou nešťastníka s týmto viazaním, vie o čom hovorím.