Recenzia Skialpové lyžiarky LaSportiva Spectre

Od minulej sezóny používam lyžiarky LaSportiva Spectre. Keďže sa minuloročná sezóna skončila skôr, ako vôbec začala, materiál na recenziu som zbieral dlhšie. Mám v nich už čo-to našliapané vo Vysokých a Nízkych Tatrách a používal som ich aj na upravenej zjazdovke aj freeride v oblasti Chopka. Sú v mojom základnom sete s lyžami LaSportiva GT, o ktorých som písal. Okrem mojich skúseností recenzia prináša aj pohľad Paľa Hrehu, ktorý ich taktiež používa druhú sezónu.

Výrobca
Hmotnosť
1445 g
Páči sa mi
široké možnosti nastavenia, výborný komfort šliapania, dostatočná tvrdosť v zjazde, topánková podrážka, rýchle prepínanie režimov, papuča, nízka hmotnosť, úzke kopyto
Nepáči sa mi
nemotorné klipsne (vyžaduje sa prax a cit), bežné krížové skrutky (lepší by bol torx), uhol druhej klipsne (mohol smerovať k päte)
Ostatné info
Flex-index: 110
nastavenie uhla komína: 10 °, 14 °, 18 °
rozsah komína vo walk móde: 60 °
termoformovateľná papuča
Infocena
440 € – internetová cena v čase uverejnenia recenzie

V prvom rade – keď sa rozhodnete pre tieto lyžiarky, venujte dostatočný čas ich nastaveniu v teple domova. To znamená nasadiť ponožku, v ktorej skialpujete, a experimentovať. Najprv sa rozhodnite, či chcete agresívnejší alebo pohodlnejší sklon komína v ski móde (nastavuje sa na zadnej strane dvojicou skrutiek na bielej kovovej plôške). Potom nastavte canting – t. j. priečny sklon komína – podľa "geometrie" vašich nôh a následne upravte polohu jazyka. Keď je toto všetko hotové, upravte Pegasus klipsne tak, aby po zatiahnutí boli akurát na jazdenie a po ich preklopení bolo pohodlie pre šliapanie. Horné dve klipsne majú možnosť prehadzovať aretáciu hliníkovej doštičky. V teréne totiž chcete minimalizovať nutnosť hrať sa s týmto pomerne zložitým systémom. Najmä keď je fujavica a veľa prachového snehu, nebude sa vám chcieť s tým nič robiť a radšej pretrpíte. Pritom práve šírka možností pre prispôsobenie je podľa mňa jednou z kľúčových vlastností lyžiarok Spectre.

Keďže mám veľmi úzku nohu, Spectre mi hneď sadli veľmi dobre. Vo väčšine lyžiarok rozmýšľam, ako kreatívne vyplniť prebytočný priestor, aby nebolo treba divoko sťahovať upínanie, čo deformuje skelet a skôr to bolí, ako drží pri jazde. V tomto prípade to nutné nebolo – preto lyžiari s konfekčnejšou nohou pozor, táto lyžiarka môže byť priúzka.

Rozsah nastavení lyžiarky je veľmi široký a ako uvádzam vyššie, treba tomu venovať dostatok pozornosti. Štvorklipsňová konštrukcia je možno až príliš, nemám pocit, že by mala dvojica dolných klipsní nejakú pridanú hodnotu. Pri používaní sa mi často stáva, že prvú dolnú vôbec neriešim.

Na Pegasus klipsne si treba zvyknúť. Mierne nepohodlie v ovládaní systému vyváži v mojom prípade to, že dobre sedia na nohe a sú naozaj ľahké. Jediná funkčná výhrada ku klipsniam z mojej strany je poloha druhej, podľa mňa najdôležitejšej klipsne. Sťahuje nohu nadol a teda sila pôsobí kolmo na klenbu. Lepšie by bolo, keby bola uložená pod uhlom a smerovala k päte, čím by stabilizovala pätu proti pohybom, čo je asi najdôležitejšie pri šliapaní aj jazdení. Takto to majú súčasné modely Dynafit (napr. One alebo TLT6) alebo Scarpa (napr. Meastrale).

Na klipsniach sa mi ďalej páči, že sa dajú kompletne vyklopiť do strany, vďaka čomu vyklopíte jazyk dopredu a veľmi ľahko lyžiarku vyzujete. Taktiež ľahko sa dá potom vybrať aj nasadiť nazad vnútorná papučka. Je skutočne ľahučká, termoformovateľná, no nevyužil som to, lebo načo, keď dobre sedí. V balení dostanete aj šnúrky, no mne ku šťastiu nijako nechýbajú, len by sa plietli.

Lyžiarky používam s viazaním Dynafit Radical ST a funkčnosť je bezproblémová. Hoci dierky nie sú originálnou vložkou Dynafit, nič sa nekýve, ale funguje hladko. Vďaka špičke Radical sa topánka dobre obúva, lebo dva pliešky vo viazaní zastavia lyžiarku v správnej polohe pre zapnutie.

Jazdenie mám odskúšané na lyžiach LaSportiva GT 177 a Dynastar Cham 97. V oboch prípadoch s veľkou spokojnosťou. Nečakajte, že by Spectre boli super tuhé. Napr. Dynafit One PX-TF sú podľa mňa o niečo tuhšie. Pri jazdení mi to ale nijako neprekážalo a s obomi lyžami si hravo poradili, či už v hlbokom snehu, na zjazdovke alebo v rozjazdenej a zmrznutej oráčine. Všetko oveľa viac záleží od schopností lyžiara.

V čom Spectre úplne excelujú, je šliapanie. Komín je vo walk móde výkyvný v rozsahu 60 stupňov a vďaka "kĺbiku" v strede jazyka nič nekladie odpor. Mimoriadne dobre sa v nich šliape aj na pešo, lebo tvarovanie podrážky skôr pripomína topánku ako lyžiarku. Takže aj na skale dávajú pocit istoty v kroku, čo je veľmi dôležité.

Na záver mám ešte pár výhrad, ktoré delia tieto topánky od pomysleného Olympu. Pravá lyžiarka má občas problém s prepínaním ski a walk režimov. Musím pravidelne dávať pár kvapiek teflónového oleja (cyklistický), aby to v teréne nerobilo problémy. Ďalej sa mi nepáči, že lyžiarka používa klasické krížové skrutky, ktoré sa veľmi ľahko dajú strhnúť (viď foto). Výrobca mohol použiť radšej torxy.

Skúsenosti Paľa Hrehu

Môj prvý dojem z lyžiarok bol trochu rozpačitý, pretože sa mi nepozdávali klipsne Pegasus a lyžiarka vyzerala už na prvý pohľad úzko, ako všetky modely LaSportiva, ktoré som si vyskúšal. Napriek tomu som dal lyžiarke šancu a drobnými úpravami som si ju prispôsobil k dokonalosti.

Vzhľadom k tomu, že mám plochú nohu (nízka pozdĺžna a priečna klenba), široké chodidlo a objemné lýtko, ignoroval som poučku predajcov (veľkosť lyžiarky treba vyberať presne podľa veľkosti chodidla) a vybral som si o číslo väčšiu topánku, z ktorej som po dvoch túrach vytiahol vložku, aby som zväčšil priestor pre široké chodilo.

Napriek dlhšej papuči som doposiaľ nemal žiadne problémy s odreninami ani s otlakmi, pretože široké chodidlo v úzkej topánke perfektne sedí a priestor pred prstami lepšie izoluje od zimy. Aj keď je papuča tepelne tvarovateľná, rozhodol som sa ju nevypekať, pretože na to nevidím dôvody. Papuča sa časom trochu zľahne a predčasným tepelným tvarovaním by som iba zbytočne zväčšil jej objem, ktorý je momentálne ideálny.

Najviac mi na lyžiarke vyhovuje režim chôdze, pretože komín má neuveriteľnú voľnosť pohybu v predo-zadnej osi (60 stupňov) a ku komfortu v tomto smere prispieva i konštrukcia papuče a jednoduchá páčka na prepínanie režimov WALK a SKI. Oproti mojim starším lyžiarkam (Scarpa Legend) je to výrazný rozdiel. Šliapanie v týchto lyžiarkach pri použití techového viazania je veľmi komfortné a pohodlná je i chôdza na tvrdých podkladoch, ako je skala alebo asfalt (presun zo zjazdovky k autu na parkovisku).

Tuhosť lyžiarky v zjazde je z môjho pohľadu na veľmi dobrej úrovni, hoci prvá klipsňa je na lyžiarke takmer zbytočná a lyžiarka by si vystačila s tromi klipsňami a sťahovaním na suchý zips. Oproti 3-klipsňovým nízkym lyžiarkam (Scarpa Legend) poskytujú omnoho vyšší komfort pri zjazde, čo som najviac ocenil pri lyžovaní v hlbokom snehu. Lyžiarky som počas minuloročnej sezóny použil na bežné skialpové túry vo Vysokých a Nízkych Tatrách, kde som lyžoval najmä v neupravenom teréne. Vyskúšal som si však aj zjazd na upravenej zjazdovke.

Nevýhodu lyžiarky vidím v systéme zapínania, pretože zapínanie klipsní Pegasus si vyžaduje cit a prax. Najzávažnejším problémom systému je vypínanie/prepínanie hliníkovej doštičky na zaisťovacom kolíku. Výhodou nízkoprofilových klipsní Pegasus je mikro nastavenie, ktoré umožní nastavenie správneho tlaku, a vy sa nebudete musieť zastavovať a rozopínať klipsne, aby ste umožnili lepší prietok krvi v príliš stlačenej nohe.

Pri správnom doladení mikro nastavenia pred túrou si počas túry vystačíte iba s makro nastavením posledných dvoch klipsní (povolenie zovretia nohy v lyžiarke, pričom klipsňa ostáva stále zaistená) a s prepínaním režimu chôdza/lyžovanie. Pri strmších zjazdoch je vhodné dotiahnuť aj power strap (suchý zips).

Obúvanie a vyzúvanie lyžiarky je výrazne lepšie ako pri mojich starších lyžiarkach Scarpa Legend, pretože spodné klipsne sa dajú vďaka umiestneniu na výklopnom ramene odsunúť od jazyka a ten sa dá vyklopiť, čím je obúvanie a vyzúvanie jednoduchšie. Ak vám ani tento systém nebude stačiť, kvalitu obúvania, ale i zvýšenie komfortu pri chôdzi môžete dosiahnuť úpravou lyžiarky na priehlavku pod jazykom, viď Lou Dawson z Wildsnow.com.