Paprčky spoločníčky (foto: Mišo Diviak)
Paprčky spoločníčky (foto: Mišo Diviak) Zatvoriť

Recenzia Skialpové pásy Gecko

Pásy Gecko sú špecifické svojou „bezlepidlovou“ technológiou a dostali sme v redakcii na otestovanie hneď niekoľko párov. Preto bude táto recenzia poňatá netradične ako kompilácia troch pohľadov – jeden od starého skialpinistického vlka Miša, druhý od rekreačného šliapača Paliho a tretí – dámsky – od Veroniky. Štvrtý mal pôvodne pridať Ľubo, avšak pre zranenie k tomu nakoniec nedošlo.

Výrobca
Gecko
Typ
skialpové stúpacie pásy
Materiály
mohair
Páči sa mi
dobrý sklz, nízka váha, dobrá manipulácia pri lepení, spratnosť, pri odkladaní netreba dávať fóliu medzi pásy
Nepáči sa mi
otázna životnosť plastových úchytov, tendencia materiálu k páraniu, hrúbka zadného upináka spôsobuje brzdenie
Infocena
129 € – odprúčaná
49 € – akciová v eshopoch
Obchody
adamsport.eu$ret
horosport.sk$ret

Pohľad prvý – autor Mišo Diviak

Zoznámenie

Zo škatule vybaľujem mohérové pásy, široké 110 mm, neorezané. Pásy sú podlepené plastovou fóliou a upínanie na špičku je už prinitované. Súčasťou balenia sú zadné háky a plastové vrecko s nitmi na ich upevnenie. Upinák na špičku a pätu je z červeného plastu v tvare jašteričích paprčiek. Som zvedavý na „bezlepidlovú“ lepiacu stranu a odlepujem ochranné fólie. Povrch je pomerne lepkavý a asi by som ho od normálneho lepidlového povrchu nerozoznal. Všímam si, že pásy sú v porovnaní s mojimi BD citeľne ľahšie. Celkovo na mňa pôsobia trošku krehko a hračkovito.

Orezávačka

Z návodu (v nemčine a angličtine) sa dozvedám, ako pásy používať a ako ich orezať. So šialenou odvahou nič netušiaceho sa púšťam do práce. Jednoducho pásy nalepím na lyže a ostrým nožíkom (Opinel) ich plynulým rezom orežem podľa lyže tak, aby ich okraje boli cca 2 mm od hrán lyže. Prvý rez je trocha kostrbatý, ale ďalšie celkom ujdú. Napokon pásy skrátim asi 4 cm od päty lyže. Rozhodujem sa, že zadný hák montovať nebudem. Plastové paprčky a popruh pôsobia na mňa veľmi krehko a zničiteľne. Tiež ma odrádza fakt, že s nitmi neviem narábať a nemám na to ani vhodný nástroj. Pásy vzadu zastrihávam do mierne klinovitého tvaru, aby sa pod ne nepchal sneh.

V prevádzke

Pásy som používal počas časti zimy 2014/2015. Vystriedal som všetky možné podmienky – zmrznutý sneh, ľad, prašan, mokrý sneh, vodnatú brečku – a všetky druhy počasia.

Pásy majú výborný sklz dopredu a podľa kvality snehu celkom dobre držia aj do prudkého kopca. Na prvej túre bol hlboký mráz, silný vietor a husto snežilo. Pásy som viackrát dával z lyží dole a znovu lepil. Nemal som žiadny problém, aj keď sa poletujúce snehové vločky lepili na lepkavú stranu. Na ďalších túrach som si vychutnával prašan a zmrznutý sneh. Trošku zle lepili, keď som ich pri manipulácii „namočil“ do sypkého snehu. Po pár sklzoch však pekne na sklznicu priľnuli a dobre držali. Pásy sa neodlepili ani na túrach, keď som zo začiatku šliapal po mokrom snehu a neskôr po zmrznutom. Držali a opätovne sa dali (minimálne raz) nalepiť aj keď úplne premokli.

Takže, ak to mám zhrnúť: pásy príjemne kĺžu a primerane držia pri stúpaní. Na sklznici držia porovnateľne ako klasické lepidlové pásy, aj pri viacerých lepeniach a odlepeniach. Zvládajú rôzne druhy snehu a všetky počasia – od mrazu po plusové teploty.

Pozitíva

Pásy sú ľahké. Príjemne kĺžu smerom dopredu a primerane držia do kopca. V porovnaní s klasickými pásmi sa s nimi ľahšie manipuluje pri naliepaní a odliepaní. Podľa pokynov výrobcu som pri naliepaní na seba nevkladal medzi ne fóliu a napriek tomu išli od seba relatívne ľahko. Počas používania som nemal problém pri opätovnom naliepaní, aj keď boli zmrznuté alebo mokré. Nepchal sa mi pod ne sneh. Ani raz sa mi samy neodlepili, ani v strmých traverzoch. Nič sa mi na nich neodtrhlo ani nepokazilo. Všetko však len počas polovice jednej zimnej sezóny. Po celý čas som ich používal bez namontovaného zadného upínacieho háku.

Otázniky

Celkovo na mňa pôsobia veľmi krehko. Obavy mám z plastových upinákov na špičku a pätu v tvare červených jašteričích paprčiek, ktoré sa síce veľmi páčia mojej dcérke (a iným dievčatám), ale viem si predstaviť, ako ľahko ich niekde jedným kopom odlomím. Tiež sa mi nepozdáva plastový „medzikus“, v ktorom sú tenké nity, spájajúci pás a paprčky. Pri orezávaní som si všimol, že materiál samotného pásu má mierne sklony k páraniu, nie je robustný a „ripstop“ ako pri klasických pásoch, ktoré som doteraz nivočil. Otázka je, ako dlho vydrží nitový spoj s upinákmi. Vzhľadom na krátky čas testovania neviem posúdiť, ako dlho si pásy udržia svoju schopnosť lepiť a celkovú funkčnosť.

Pohľad druhý – autor Pali Olejník

Prvý dojem

Pásy sa na prvý pohľad nijako nelíšia od klasických lepidlových pásov. Ako prvé som samozrejme stiahol kúsok ochrannej fólie a dotykmi skontroloval povrch "zázračnej vrstvy", ktorá ich má prikovať ku sklznici lyží. Žiadne extra pocity nečakajte. Je to taká divná hmota, ktorá "lepí", ale palec z toho dostanete ľahko. Pôsobí dosť jemne a zrejme bude aj náchylnejšia na mechanické poškodenie. To som odskúšal na prečnievajúcom kúsku, ktorý bolo nutné odrezať. Silným tlakom prstami na okraj pásu som pomerne ľahko zotrel priľnavú vrstvu od tkaniny s mohérovými vláknami. Ale pri bežnom, aspoň ako-tak šetrnom zaobchádzaní zrejme nadmerné poškodenie nehrozí. Celkovo pôsobia pásy pomerne solídne, aj keď dôvera v plastové úchyty na špičku lyže je určite menšia ako v kovový háčik, ktorý rozopieram do diery v špičke lyže na mojich štandardných pásoch.

Montáž

Na základe informácie jedného predajcu v outdoorovej predajni, ktorý sa zmienil o príliš mäkkých nitoch, ktoré sa dodávajú na uchytenie napínacích gumených pásov, som sa rozhodol ísť najjednoduchšou cestou. Pásy som len dĺžkovo zrezal 5 cm od pätky lyže a po stranách ich zarezal podľa priloženej šablóny, aby som kedykoľvek mohol prípadne prinitovať napínacie gumy. Svoj účel to zatiaľ plní, aj keď v hrubších rukaviciach mám trochu problém s odliepaním. Keď ma to prestane baviť, tak tam napináky prinitujem.

Skúsenosti z používania

Pásy som používal niekoľko víkendov v rôznych podmienkach. Kĺzavosť mi prišla príjemná a nemal som pocit, že by pásy boli príčinou, prečo sa mi miestami ťažšie šliapalo. Nepociťoval som ani výrazné rozdiely v závislosti od podkladu. Konštantne sa správali v tvrdej stope aj na kašovitejšom snehu. Pre zaťažkávaciu skúšku som si vybral zľadovatelú stopu pod telgártskym vlekom. Ako mi jeden skialpový parťák raz povedal: Ver svojim pásom. Tak som im dôveroval a ani v strmších pasážach pásy nepoľavili zo svojho odhodlania udržať ma v stope, čo sa hlavne od nových pásov samozrejme očakáva. Nespozoroval som žiadne odliepanie pásov spôsobené chýbajúcimi napinákmi. Odliepanie pásov je veľmi komfortné. Netreba na to toľko námahy ako pri lepidlových pásoch a už po pár pokusoch som ich bez problémov odliepal na jeden švih. Najmä v rôznych humáčoch a fičákoch je každá ušetrená sekunda dobrá, čiže plus. Pásy odkladám do batoha alebo pod bundu jednoducho poskladané bez používania ochrannej fólie a ich následné rozlepenie ide rovnako ľahko ako odlepenie od lyží. Na oddelenie lepidlových pásov treba určite silnejšie ramená. S pásmi sa dobre manipuluje aj vďaka ich menej tuhej skladbe. Dajú sa jednoducho poskladať do požadovaných rozmerov a zároveň si držia tvarovú stálosť aj pri dlhšom pobyte v batohu. Znovunalepovanie pásov počas jednej túry som stihol odskúšať iba raz a nepostrehol som nejaký problém aj napriek tomu, že boli pásy pomerne mokré aj s čiastočkami primrznutého snehu na priľnavej vrstve. Rukavicou som ich zľahka očistil a bolo. Jediné, čo ma trochu nepríjemne zaujalo, bolo niekoľko uvoľnených vlákien ostávajúcich na dlani alebo rukavici po tom, ako som po nich rukou prešiel po nalepení. Nevedel som identifikovať, či ide len o zbytky po orezávaní alebo uvoľňovanie zo samotnej plochy pásu. Dlhšie používanie ich ale určite preverí aj po tejto stránke.

Celkovo pásy hodnotím kladne. Hmotnostne aj správaním sa v teréne sú veľmi podobné mojím lepidlovým pásom. Manipulácia s Gecko pásmi mi však príde o trochu lepšia. Nedôveru v plastové časti preverí asi len čas a moja nešikovnosť. Sám som zvedavý, či sa mi niekedy podarí dolámať im sympatické červené ručičky, ktoré sa mi držia špičiek lyži počas skialpových túr. Nemám veľmi vypestované jemné a šetrné zaobchádzanie s takýmto materiálom, tak o zábavu budú mať určite postarané.

Pohľad tretí – autorka Veronika Páričková

Orezávanie pásov prebiehalo nožíkom na to určeným. Úkon bol bez problémov. Namontovala som si tiež zadné upínanie pásu na lyžu. Negatívom je sklon k strapkaniu okrajov orezaného pásu.

Skúsenosti z používania

Testovanie prebiehalo od konca januára do polovice marca. Na prvej túre bolo slnečné počasie s čerstvým snehom a teploty boli tesne pod 0 °C. Pásy držali dobre a dobre sa opätovne naliepali, čo som v ten deň vykonala trikrát. Počas ostatných túr boli rôzne podmienky. Striedali sa ľad, tvrdý sneh, prašan či firn. Držali dobre jedine s výnimkou ľadu, ale to asi žiadne pásy nedržia. Oproti predchádzajúcim pásom je veľmi príjemný sklz po rovinatých úsekoch (ocenené hlavne na hrebeňovkách). Nevýhodou je plastová časť zadného upináka, ktorá sa nituje k pásu. Je zbytočne hrubá a na rovinke či zjazde dolu kopcom citeľne brzdí. Pozitívom je sklz na rovine, pásy sú ľahké a spratné. Rýchlo sa lepia a dobre sa odlepujú, nemusíte ich lepiť na fóliu a napriek tomu sú stále dobre lepivé. Príjemná je aj estetická forma uchytenia (paprčky). Negatívne hodnotím zadný upinák, paprčky sa vpredu na špici lyže občas skĺznu nabok. Raz sa mi podarilo ich úplne odraziť preč, ale rýchlo sa dajú nasunúť naspäť. Stačí ich nasunúť na bok špice a postupne poklepávaním paličky dostať na svoje miesto na špicu. Lepivá “hmota” sa na niektorých miestach vytrháva (takisto aj na okrajoch pásov - viď foto), aj napriek tomu, že som sa podľa pokynov výrobcu snažila dávať pásy dole z lyží a odliepať ich od seba pomalým pohybom.