Rada Lavínový kurz pre skialpinistov

Viete, kde bola najväčšia koncentrácia vedomostí chtivých skialpinistov na m2 počas víkendu 11. – 13. januára 2008? V Malej Fatre na horskej chate Kľačianska Magura, kde oudoorová spoločnosť Hudy sport organizovala trojdňový lavínový kurz. Zúčastnilo sa ho štyridsať horských lyžiarov, ktorí sa stihli včas prihlásiť.

Privítací balíček

Horný koniec obce Turčianske Kľačany sa v piatkové popoludnie zapĺňa prevažne autami s českými „ešpézetkami“. Dominancia našich bratov zo západu na československom podujatí len pridáva na dobrej nálade. Stúpame zelenou značkou až po staré vleky, žiaľ, s lyžami na batohu. Vyššie to už ide na pásoch. Našou základňou na rozbiehajúci víkend sa stáva turistická chata Kľačianska Magura. Každého účastníka kurzu čaká na lôžku Hudy sport balíček, obsahujúci otočnú schému o priedušnosti a pocitovej teplote pri vetre, informačné materiály o horskom lyžovaní a reklamný balzam na pery („náperník“ :-) od jedného z partnerov školenia.

Večerná teória

Po večeri odznie zaradenie do sedemčlenných skupín. Nasleduje informačný blok o výbave na lyžiarsku túru. Dušan Stuchlík, vedúci kurzu, predvádza celú plejádu lavínových vyhľadávačov, lopát, sond atď.

Denná prax

Sobotné ráno sa nesie v znamení hmly, vetra a odmäku. Lyžiarska túra smeruje do priaznivejších podmienok na Kľačiansku Maguru, kde neduje vietor a je menej prevlhnutý sneh. Pri chate si kontrolujeme lavínové vyhľadávače. Počas výstupu na vrchol Magury trénujeme techniku otočiek. Zastavujeme v príkrejšom svahu, kde nám inštruktor Ondro Nádvorník ukazuje dve metódy kontroly stability snehu. Najprv nórska sonda pomocou ťahu lopatkou, ktorú si každý jednotlivo skúša. Spoločným testom je švajčiarska metóda zosuvného bloku. Na výzvu dobrovoľného zasypania človeka sa podujíma Dárius, na ktorom si trénujeme sondovanie. Bez ujmy to prežil, tak pokračujeme vo výstupe na Maguru.

Lesný slalom

Na rad prichádza lyžiarska špecialita kurzu. Zjazd lesom k chate. Našťastie hora nie je hustá. No napriek tomu poniektorí skúšame techniku pádov a Betka dokonca metodicky dopĺňa kurz. Ukazuje nám „oblapenie“ stromu, ktoré sa končí načatým členkom. Ondro s Betkou opatrne zlyžuje k chate. Dávame si krátku poludňajšiu pauzu.

Trénovať, trénovať, trénovať!

Betka ostáva oddychovať v chate a naše družstvo ide trénovať vyhľadávanie na simulované lavínište vedľa chaty. Na prvom stanovišti zdokonaľujeme vyhľadávanie dvoch zasypaných na čas v niekoľkých pokusoch. Na všeobecnú radosť sa s počtom pokusov čas lokalizácie skracuje, čo je aj cieľom kurzu. Vedľajšie tréningové miesto taktiež zdokonaľuje prácu s „pípsom“. Každý školiteľ nás najprv teoreticky uvedie do problematiky. Zaznejú mnohé rady a zažité skúsenosti. Zodpovedané sú všetky naše zvedavé otázky. U „nášho“ Ondra sa učíme kruhovú metódu viacerých zasypaných pomocou sústredených kružníc. Dušan má na starosti skúšky „pípsov“ a meranie ich dosahu. Na schéme siločiar nám ukazuje záludnosti antény a prijímača v prístrojoch.

Vychytávky

Za šera sa vraciame do tepla chaty. Nevynechávame večeru, ktorej priebeh obveseľuje kuchár. Predvádza kreáciu s korunou, plyšovou opicou na pleci a „kúúlovými“ okuliarmi. Nechýba večerná prednáška. Dušan premieta spektrum tém z lavínovej problematiky, premiešané odľahčujúcimi „frkmi“ zúčastnených. V závere prezentácie je ukážka vynálezov záchrany v lavíne ako vystreľovací balón a batoh s nafukovacími vakmi po stranách. Chýbala snáď už len taká „vychytávka“ ako batoh s dýchacím systémom Avalung či slovne spomenutý dohľadávací systém Recco. Zvyšok večera (či noci) sa niesol v neformálnom posedení…

Lyžovačka ako na jar

Nedeľný program nebol fixný, preto sa každá skupina venovala individuálnej téme. Vietor ustal, tak väčšina zamierila smer Suchý. Lenže nie nadarmo sa tento vrch volá Suchým. Južné svahy kopneli ako na jar. Ešteže v lese bol dostatok snehu. Aj zjazd do Turčianskych Kľačian sa niesol v znamení topiaceho sa snehu. Pre silný víkendový odmäk bol obmedzený aj „šus“ zjazdovkou i cestou. Nedalo sa zísť ani po prístrešok pod vlekmi.