JetForce technológia

JetForce vznikol spoluprácou firiem Pieps a Black Diamond, prvý má "na rováši" elektroniku a druhý ostatné časti. Hlavnou odlišnosťou od iných systémov je zdroj plynu, ktorým sa plní vankúš. Všetky doterajšie systémy majú bombičku so stlačeným plynom, JetForce má ventilátor, ktorým do vankúša tlačí okolitý vzduch. Aby to fungovalo, má lítium-polymérovú batériu, ktorá podľa údajov výrobcu vydrží na jedno nabitie naplniť vankúš najmenej štyri razy. O počte zostávajúcich "odpálení" informujú na aktivačnej rukoväti modré LED diódy. Pri štarte sa systém samodiagnostikuje a v prípade, ak uváži, že niečo nie je v poriadku, zasvieti červenou diódou, ktorá znamená STOP.

Oproti ostatným systémom má JetForce ešte jednu podstatnú odlišnosť – po nafúknutí drží ventilátor tlak vzduchu vo vankúši periodickým dofúkavaním a po 3 minútach vankúš automaticky sfúkne. Má tak vytvoriť veľkú vzduchovú bublinu, vďaka ktorej zasypaný lyžiar získa viac vzduchu na dýchanie a tým aj času na záchranu. Ako výrobca dospel k tomu, že do 3 minút od odpálenia je "po všetkom", som nezistil. Keďže je Pieps špecialistom na lavínovú problematiku, odhadujem, že to má spočítané. Na opätovné odpálenie je totiž nutné batoh uviesť do pohotovostného režimu.

Hoci môže systém vzbudzovať pochybnosti a vďaka vysávačovému prejavu aj úsmev, treba výrobcovi uznať odvahu pustiť sa do niečoho úplne iného a vyriešiť tým problémy ostatných systémov. Napríklad batoh s týmto systémom má nižšie prevádzkové náklady (čím sa výrobca vzdáva nemalého príjmu zo spotrebného materiálu) a tým je vhodný pre požičovne, či pre horských vodcov alebo inštruktorov na lavínových kurzoch. Ďalej dáva používateľovi možnosť pravidelne testovať funkčnosť, viacnásobné odpálenie na jedno nabitie tiež nie je na škodu a taktiež s batohom nebudete mať problém pri cestovaní lietadlom. Bombičky z iných systémov vám totiž do lietadla nevezmú ani do checked-in batožiny.

Batohy

Black Diamond: Pilot 11, Halo 28, Saga 40

Pieps: Tour Rider 24, Tour Pro 34

Dojmy z Pieps Tour Rider 24

Hodnotenie systému JetForce z hľadiska jeho konštrukcie alebo spoľahlivosti prenechám na SLP HZS alebo iných lavínových špecialistov. Z môjho pohľadu - ak bude mať tento systém certifikáciu TÜV, budem mu dôverovať rovnako ako ostatným. Z používateľského hľadiska sa mi páči, že ho možno odpáliť viackrát, že je na batérie a že netreba vymieňať bombičky. Vysávačový prejav mi neprekáža a 200-litrový vankúš je rovnako veľký ako dvojica ABS vankúšov.

Ergonómia batohu je však na tom trochu horšie. Po prvé - do batohu veľa nedáte a po druhé - ani členenie vreciek nie je práve ideálne. Pre svoj menší využiteľný objem je vhodnejší pre freeriderov, ktorí toho so sebou veľa nenosia. Tí ocenia, že do hlavnej komory sa dostanú zipsom od chrbta – šikovné na manipuláciu počas vývozu sedačkovou lanovkou. Skialpošom sa bude viac hodiť model Tour Pro s väčším objemom o 10 litrov. Celkovo mi asi najviac prekážal otvor, cez ktorý sa začína nafukovať vankúš – je to odklápací panel na ľavej strane batohu. Jeho aretácia pomerne často povoľovala, a tak som s ním chodil často v polootvorenom stave.

Krátke video z nafúknutia a opätovného zbalenia nájdete tu: youtu.be/zlYlfOhv6m0

Dostupnosť

Podľa pôvodných informácií mali byť JetForce batohy v predaji už túto sezónu. Certifikácia sa však predĺžila, a tak podľa mojich informácií budú batohy k dispozícii až na budúcu zimu.

Kto by chcel vidieť tento batoh naživo, Pieps ho nosí na všetky svoje predvádzacie akcie. Info o nich tu.