Skialp Chleb a Veľký Kriváň na skialpoch

Po úvodných článkoch, ktoré sa venovali výstroji a skialpinistickým terénom všeobecne, pokračujeme v našom skialpovom seriáli konkrétnou túrou. Je vhodná pre začiatočníkov, dá sa absolvovať za jeden deň, aj rozložiť na pohodový víkend. Pôjdeme na Chleb aj Veľký Kriváň, prenocujeme na chate pod Chlebom.

zima – 2009
Malá Fatra
čaj v termoske, doplnenie možné na Chate pod Chlebom
Chata pod Chlebom
autom k rázc. Zajacová

Itenerár

1. deň: Zajacovápopri Snilovskom potoku až semChata pod ChlebomChlebChata pod Chlebom

1. deň: Chata pod ChlebomSnilovské sedloVeľký Kriváňzlyžovanie semChlebChata pod ChlebomZajacová

Prvý deň

Pri motoreste za Turanmi v smere do Kraľovian odbáčame z hlavnej cesty. Pokračujeme popri kempe a chatovej oblasti až k improvizovanému parkovisku pri rázcestí Zajacová. Nie sme jediní, autá tu necháva veľa miestnych, ide totiž o asi najlepšie východzie miesto pre túry smerom na chatu pod Chlebom.

Vyrážame hneď na lyžiach, snehu je na širokej zvážnici so zelenou značkou dostatok. Onedlho zvážnica aj so značkou prudko odbáčajú doprava, my však pokračujeme skialpinistickou stopou popri Snilovskom potoku ďalej do doliny. Kde-tu sa stopa odpája vľavo aj vpravo, my však tieto varianty ignorujeme a pokračujeme ďalej. Stopa je pekne vyjazdená mnohými lyžiarmi, cítiť, že dávno nepripadol nový sneh. Celý čas ideme príjemným, nie príliš hustým lesom. Strmosť svahu sa dosť mení, čo vyžaduje časté zmeny nastavenia viazania. Máme so sebou úplnú začiatočníčku, tak je priestor pre metodické pokyny.

Na tejto čistinke sa otáčame prudko vpravo a takmer rovno pokračujeme na Chatu pod Chlebom. Je nádherne, cvakáme jednu foto za druhou, do žalúdkov dáme výbornú kapustnicu a pokračujeme na Chleb. Najprv po zelenej smerom na Snilovské sedlo, neskôr odbočíme priamo hore na jednu z mnohých vychodených stôp. Onedlho stojíme na Chlebe.

Keďže sme zdola vyrážali pomerne neskoro a dni v januári sú dosť krátke, začína slnko pomaly sadať k obzoru. Hore je už viacero západuchtivých fotografov, všetci sú zhodou okolností z Hikingu. Naplánovali si cez fórum peší prechod hrebeňa a tak ako naša výprava, aj oni spia na chate pod Chlebom. Okrem toho, že je úplne nádherne jasno a v dolinách sú inverzné hmly, svieti aj mesiac v splne. Dokonalá fotoextáza.

Slnko je už zapadnuté za neďalekými Martinskými hoľami a tak šup krátky zjazd na chatu.

Druhý deň

Spali sme v jedálni, tak máme o skorý budíček postarané. Partia hrebeňovkárov je už zrejme na niekde na Veľkom Kriváni, vyrážali ešte za tmy. Upraceme epedá i stoly a šup k okienku po spišské párky a hlavne veľa čaju. Po raňajkách vyrážam len s Ďurim smerom na Veľký Kriváň cez Snilovské sedlo, musíme to stihnúť rýchlo, lebo povinnosti hovoria, že 16.00 musím byť opäť v Bratislave. Takže o pol jednej pri aute pri Zajacovej. Ostatní polyžujú tiež na Veľkom Kriváni, no potom volia variant ústupu cez Vrátnu.

V Snilovskom sedle práve púšťajú vleky, takže veľa ľudí tu ešte nie je. Len niekoľko skialpinistov, ktorí tiež smerujú na Veľký Kriváň. Výhľady sú opäť čarovné, no foťák sa mi už nechce vyťahovať a tak radšej pokračujeme hore. Do pol hodiny sme tam. Ja sa pripravujem na zjazd (viď 4. fotka v 4. rade), Ďuri je na pešo, tak to otáča späť.

Zlyžujem to v príjemnom sklone na dobre držiacom podklade dolu. Nájdem výstupovú stopu smerom na Chleb, tak nahodím pásy a opäť šliapem. Chleb zlyžujem tak, ako predchádzajúci deň a na chate sa opäť stretávam s Ďurim. Pobalíme veci, čo sme mali na chate odložené a dolu ideme po zelenej až k autu.

Táto nenáročná skialpinistická túra je vhodná pre každého začiatočníka. V dvojdňovom variante je dostatok času na nácvik pohybu na lyžiach, časté prestávky, dopĺňanie tekutín, či "hranie" sa s pípsami (lavínové vyhľadávače). Začínajúci skialpinista by však mal byť dobrý lyžiar, ktorý na bezpečné zlyžovanie nepotrebuje upravený svah. Mierne pokročilí celú trasu zvládnu za jeden deň, treba však rátať so skorým začiatkom a pre istotu mať so sebou aj čelovky, pre prípad neskoršieho zlyžovania k autu.

Pri lavínovom stupni č.1 a č.2 by popisovaná oblasť mala byť úplne bezpečná. Pri zvýšenom nebezpečenstve je vhodné svoju túru vopred prekonzultovať s horskou službou.

Varianty

Nástup na túru je možný aj zo Šútova po zelenej značke k rázcestiu Zajacová a ďalej pokračovať tak, ako je popísaná túra. Ako ďalšie východisko je možné využiť Vrátnu – napr. od Chaty Vrátna.