Skialp Zimné Bieszczady - polonina Wetlińska

Pohnútok ísť túto túru bolo veľa. Jednak som to ešte nešiel (okrem jednej návštevy Chatky Puchatky tam a späť), jednak bolo avizované dobré počasie, ďalej sa našla dobrá partia, a tiež sme mali dve autá, čo je dôležité v Bieszczadoch [Bieščadoch], kde je frekvencia verejnej dopravy nízka.

1 deň
zima – 28.01.2012
Poľsko: Poloniny - Bieščady / Bieszczady (Bieszczadzki Park Narodowy)
Chatka Puchatka
vlastné auto alebo obmedzené možnosti autobusovej dopravy
» č.1119 Bukovské vrchy (1:50.000)

Przelecz Wyźnia – Puchatka – Hnatowe Berdo – Smerek – obec Smerek

Pre nástup sme vybrali Przelecz Wyźniu /Vyšné sedlo/ (872 m n. m.), keďže odtiaľ je menšie prevýšenie ako z Brzegov Górnych (745 m n. m.) a je to aj trochu kratšie, cca o 0,5 km. Pokiaľ sa šoféri vrátia zo Smereka, kde plánujeme ukončiť túru, musíme viackrát „ubrániť“ jediné parkovacie miesto, ktoré ešte na malom (hlavne preto, že tu takmer nie je odprataný sneh) priestore parkoviska ostalo voľné.

Po prezutí sa do skialpovej, snežnicovej či backcountry výstroje sa vydávame z parkoviska v ústrety dnešnej nedlhej túre. Počasie nesklamalo, a tak po chvíli poväčšine zhadzujeme vrchnú vrstvu oblečenia. Prvá časť trasy vedie lesom, asi v polovici trasy vyjdeme nad jeho hornú hranicu a otvárajú sa prvé výhľady. Hneď aj fotím líniu dreveného zábradlia pri chodníku spolu s líniou zimného tyčového značenia.
Vracia sa snežný skúter chatára, ktorý nás míňal na lesnom úseku, a teraz vezie hore proviant, s tróniacou prepravkou plechovkového piva.

Prichádzame k Chate Puchatka, najvyššie položenej chate v Bieszczadoch. Po predošlých periódach sneženia je krásne obalená bielou chladnou krásou. Všetci desiati sa motáme po okolí, kto má čím, fotí, kto nemá, kochá sa výhľadmi rovnako ako tí, čo fotia. Niečo vonku pojeme, vnútri sa ani nezdržíme, hoci sme pri chate asi hodinu, tak je von pekne. Od chaty sú výhľady všetkými smermi, vidieť naše Tatry, Vihorlatské vrchy, ukrajinské Poloniny, pochopiteľne ostatné poloniny Bieszczad – Caryńsku, Rawky, Tarnicu... Viem, že sa sem budem ešte vracať...

Nedá sa nič robiť, čas tlačí, a tak sa presne na poludnie vydávame ďalej po hrebeni smerom na Hnatowe Berdo. Nedržíme sa letného značenia (to pochopiteľne pod snehom ani nevidieť), a tak prichádzame najprv na jeho vyšší severný vrchol, znova s krásnymi kruhovými výhľadmi, a až tak zlyžujeme dolinku smerom na trochu nižší južný. Tu sa dostávame znova na značenú trasu, a zhruba v jej smere schádzame smerom k lesu.

Nasleduje pekný úsek lúkami obklopenými lesom, potom ešte krátky úsek iba lesom, a už sa znova otvorí polonina. Pred nami vidieť Przelecz M. Orlowicza, ako aj náš záverečný dnešný cieľ, Smerek. Krásna časť trasy, snáď ešte o niečo krajšia (ak vôbec môže byť) ako predošlé. Znova väčšina z nás nevynecháva najprv najvyšší vrchol Smereka, ktorý inak červená TZT obchádza, fotíme či len sa tak kocháme výhľadmi.

Keď už ale ostatok skupiny dlhšie čaká pri kríži, premiestňujem sa tam tiež a po krátkom občerstvení a nevyhnutnej spoločnej fotke postupne zlyžovávame dole k lesu. Viacerí sa nezdržiavame smiechu, keď pred lesom poniektorí neustoja rozdielnu kvalitu snehu či náveje, a hlavne po vypnutí lyží hádžu do snehu krásne rybičky, za ktoré by sa nehanbil ani olympijský plavec. To sa podarilo aj mne, ale až nižšie v lese, keď jedna lyža vošla pod konár skrytý pod snehom.

Niektoré úseky sa lyžujú úzkym korytom a mladým hustým lesom bez možnosti odbočenia do neho, a tak je zlyžovanie pre priemerného lyžiara náročné. “Najzaujímavejšie“ to je tesne pred mostíkom cez potok, nasleduje už len úsek po ceste, ktorým prichádzame k hlavnej ceste. Hneď oproti pri skládke dreva je odstavené jedno z áut, čo nám ušetrilo chôdzu po ceste, keďže obec Smerek je ešte asi kilometer po červenej TZT.

Na záver môžem konštatovať, že popisovaná túra skutočne stojí za prejdenie, v dobrom počasí sú výhľady neopísateľné. V zime s lyžami by som zvolil (vzhľadom na nepríjemný zjazd niektorými úsekmi) opačný smer, alebo potom pri pôvodnom smere prechodu zo Smereka je lepšie vrátiť sa do sedla Orlowicza a zísť do Wetliny, časť Stare Siolo. Možností je viac, už len si vybrať a ísť...