Predstavenie Batoh Simond Alpinism 22 ultralight

Zima je pred dverami a tak treba čím skôr oprášiť a prípadne doplniť zimnú výbavu, aby nás prvý sneh nezastihol nepripravených. Na rýchle jednodňovky naľahko sa môže hodiť aj ultraľahký batoh Simond Alpinism 22, ktorý si predstavíme v tomto článku. Hoci je určený predovšetkým skialpinistom, môže osloviť aj snežničiarov alebo bežkárov. Všetkých týchto však bude spájať snaha minimalizovať hmotnosť – batoh totiž váži iba 550 gramov.

Výrobca
Farebné kombinácie
šedá, zelená
Páči sa mi
nízka hmotnosť, stabilita na chrbte, príjemné ramenné popruhy, možnosť čelného spojenia bočných kompresných popruhov
Nepáči sa mi
uchytenie čakanu – nedá sa vybrať bez zloženia batoha
Infocena
34 €
Obchody
sport-outdoor.sk$ret

Batoh má pomerne bežný vzhľad, ktorý je v línii so súčasnými trendami. Je ušitý z ľahkej stredne sivej polyamidovej tkaniny s PU záterom a ripstopovým efektom. S tým kontrastuje krikľavozelená farba hlavného zipsu (YKK), oka a úchytu na čakan. Veľká časť predného panelu je zosilnená čiernym pogumovaným materiálom (podobný hypalonu) pre lepšiu ochranu proti oderu pri nosení lyží. Dno batoha je taktiež zosilnené, avšak v tomto prípade hrubou šedou tkaninou. Po bokoch sú rozmerné vrecká z elastickej sieťoviny. Nad nimi sú klasické kompresné popruhy zakončené útlou sponou. Zaujímavosťou týchto popruhov je, že môžu slúžiť aj na stabilizáciu čelne pripevneného výstroja (napr. lyží) tak, že sa spoja (viď foto).

Lyže sa pripínajú čelne, nie po bokoch. Spojené sa vložia do rozmerného spodného ucha a v hornej časti sa prichytia popruhom, ktorý treba najprv vybrať cez dierku z vnútra, kde je pri bežnom nosení ukrytý, aby nezavadzal. Pre dodatočnú stabilizáciu možno použiť bočné popruhy spôsobom, ktorý bol spomenutý vyššie. Uchytenie čakanu je klasické – ucho dolu, elastická guma hore. Vytiahnutie bez zloženia batoha alebo pomoci niekoho iného nie je možné.

Do hlavnej a jedinej komory batoha sa dostaneme cez zips, ktorý otvára batoh do polkruhu. Vstup je dostatočne veľký pre pohodlnú manipuláciu s vecami. Vo vnútri nájdeme jednoduchý organizér na lopatku, porisko a sondu. Lopatka však nesmie byť príliš rozmerná, skôr plochá, ideálne tiež v kategórii ultralight – inak by sa do vrecka nemusela vojsť. Toto vrecko navyše môže slúžiť aj pre umiestnenie vodného rezervoára. Ideálnou veľkosťou je 3 l, avšak naplnený len do 50 - 60 % svojho objemu, aby bol dostatočne plochý, "nevybulený". Chrbtový systém je totiž veľmi poddajný. Vo vnútri batoha na rubovej strane čelného panela je umiestnené vrecko na peňaženku, doklady a kľúče.

Chrbtový systém je minimalistický – hoci je vystužený penovým materiálom na celej svojej ploche, je výrazne poddajný a preto treba dávať pozor pri balení, aby niečo netlačilo do chrbta. V oblasti bedier a pod ramennými popruhmi sú vystúpené plochy pre lepšiu priedušnosť aj stabilitu na chrbte. Tenký bedrový pás slúži na pevné uchytenie batoha k chrbtu, nie pre prenos váhy do bedier. Na druhej strane, nebude prekážať pri nosení spolu so sedacím úväzom. Ramenné popruhy sú z mäkkého poddajného materiálu s vysokou priedušnosťou. V hornej časti je stabilizačný popruh, avšak bez možnosti prispôsobenia dĺžky. Svoju funkciu si však aj tak v pohode splní.

Prvé dojmy

Keďže na prvý sneh si ešte treba počkať, batoh ešte nemám vyskúšaný na skialpoch. Absolvoval som s ním niekoľko bežných jesenných jednodňových túr. Hoci je chrbtový systém veľmi jednoduchý, batoh sa nosí veľmi pohodlne a dobre drží na chrbte. Do bočných sieťok som sa vedel dobre dostať aj bez skladania batoha – preto som v jednom mával 0,75 l PET fľašu s vodou a v druhom tyčinky a hrozňák. Pri balení však treba venovať zvýšenú pozornosť ukladaniu vecí, aby nás obsah batoha netlačil do chrbta.

Celkové vyhotovenie batoha je na dobrej úrovni. Som však zvedavý, ako obstojí jeho ultralight konštrukcia pri nosení skialpového základu – lyže, pásy, čakan, mačky, lopata, sonda, nejaké to oblečenie, termoska a trocha jedla.