Skialp Pre začiatočníkov: Na Téryho chatu

Táto zima skialpu zatiaľ nepraje, tak sa pozrime niekoľko mesiacov dozadu. V marci 2013 tiež neboli úplne ideálne podmienky, no urobilo sa krásne počasie, takže poďho na pásy. Túra je ľahká krátka skialpovačka, kondične zdatný junák alebo dievčina ju dajú za pár hodín. Je ideálna pre skialpových začiatočníkov, lebo vedie po zimnom turistickom chodníku, po ceste sú dve chaty a cieľom je tiež chata. V prípade prieseru sa sem pomoc dostane rýchlo. Zjazd si vyžaduje aspoň priemerne zdatného lyžiara, lebo pod Veľkým hangom zvykne byť niečo vysypané a najmä vo vrchnej časti ide o celkom slušnú strminu.

1 deň
zima – 16.03.2013
Tatry - Východné Tatry - Vysoké Tatry (Tatranský národný park)
Zamkovského chata, Téryho chata
Poprad (vlak, bus) - Starý Smokovec (vlak, bus) - Hrebienok (pozemná lanová dráha)
» č.1097 Vysoké Tatry (1:50.000)

Starý Smokovec – Hrebienok – Nad Rainerovou chatou – Zamkovského chata – Téryho chata a späť (trasa v mape).

Na Zamku cez Hrebienok

Tesne pred ôsmou ráno sa mi podarí vykotúľať, prejdem pešo s lyžami v ruke k údolnej stanici pozemnej lanovky v Starom Smokovci. Pripnem lyže, nasadím pásy a šúcham sa po bývalej zjazdovke smerom na Hrebienok. Je krásne neskoré ráno – slnko svieti, voda láka, deti stavajú snehuliaka. O pol hoďku prechádzkam poza hotel Sorea na Hrebienku a na rovinatom chodníku ponad Starolesniansku poľanu. Treba prekonať dve miesta, kadiaľ prefrčala malá lavínka. Premýšľam, či idem na Zbojníčku alebo Térynku. Keďže som sám, ďalej nemám ambíciu, nebolo by to rozumné. Hoci... ale nie, nebudem pokúšať. Pri odbočke do Veľkej Studenej doliny si dávam trochu čaju z termohrnčeka a zošuchnem sa k Studenému potoku. Zbojníčku nechám na budúce a vezmem aj Soňu. Navyše, na Zamke ma čaká pivko. Notoricky známym chodníkom fičím ďalej, zatiaľ som takmer sám, ľudkovia ešte spia v hoteloch a vyroja sa neskôr. Na Zamke som pred 10-tou. Dávam čaj, potom malé pivko, sedím na podstienku, užívam si slnečné lúče. Zdržím sa asi pol hodinu a pokračujem do Malej Studenej doliny.

Malá Studená dolina

Snehu pribúda, drží sa aj na stromoch, potok takmer nevidieť. Preštrikujem sa smrekovým lesom, ktorý postupne redne, stromy sú čím ďalej menšie, až úplne ustúpia a len kde-tu trčí spod snehu kosovka. Trasa vedie rovnako ako letný chodník, pre dobrú orientáciu sú osadené tyče so zelenými značkami. Na rovinke pred začiatkom stúpania opúšťa zimná trasa letný chodník. Informuje o tom aj turistická smerovka na tyči.

Pokračujem ďalej v skialpovej stope, ktorá presne kopíruje stopy od pešiakov. Približne do polovice stúpania do Veľkého hangu sa dá ísť priamo od tyče k tyči. Potom je to už príliš strmé, a tak začínam cikcakovať. Predbieham iného skialpoša, ktorému to nejako podklzuje. Nadáva pritom na svoje pásy a dušuje sa, že metrovinu kupovať nebude. Ja problém nemám a švihám s úsmevom ďalej. Obdivujem pritom majestátnu Žltú stenu a pozerám do žľabu naľavo od nej, z ktorého sa zvykne vysypať lavína až na zimnú trasu. Snehu však nie je veľa, trčí veľa kameňov a tak to vyhodnocujem ako bezpečnú situáciu. O chvíľu zájdem do tieňa Žltej steny a pomedzi veľké balvany na mňa vykukne Široká veža a pod ňou Priečne sedlo. Tam dnes nejdem, hoci nasvietené je priam parádne.

Ešte jeden krátky, no strmý výšvih (Malý hang) a pozerám do Kotliny Piatich Spišských plies, urobím pár fotiek a len pár desiatok metrov ma delí od cieľa dnešnej túry. Je pol jednej a na chate si dám malý obed a pivko. Potom na malej terase posedím na slnku a užívam si výhľady na okolité štíty aj dolu do Podtatranskej kotliny.

Zjazd

Sedí sa mi síce výborne, no je pomaly čas ísť. Teším sa na zjazd. Pobalím veci, oblečiem goráčku, nasadím helmu, z príjemnej papučkovej lyžiarky robím pomocou praciek španielsku čižmu a šup ho dolu. Najprv opatrne pomaly, lebo nie príliš široký koridor zdieľam aj s bežnými turistami, tak ich nebudem stresovať. Po pravej ruke nechám Žltú stenu a po pár metroch opúšťam výstupovú líniu smerom doľava. Našťastie tu nie je žiadna stará lavína, ale pekný tvrdý terén s niekoľkými centimetrami prašanu. Trčia kamene, tak dávam pozor, ale aj tak si dosýta užívam zjazd. O krátku chvíľu som na dne Malej Studenej doliny a pripájam sa opäť na výstupovú trasu. Tu to ide už pomalšie, ale ide. Netrvá dlho a prejde okolo Zamky a pripájam sa na Tatranskú magistrálu. Tu je už viac ľudí a treba dávať pozor.

Keď prejdem cez most ponad Studený potok, vyzúvam lyže, pripnem ich na batoh a ďalej kráčam. Nechce sa mi stromčekovať a potom korčulovať, takže lyže obúvam, až keď to ide zas dolu kopcom. Tesne pred Hrebienkom chodník mierne stúpa, tu sa mi lyže dolu dávať nechce a tam sa zahrám na bežkára. Obídem zozadu hotel Sorea a po starej zjazdovke do Smokovca. Celý návrat netrval ani hodinu. Milujem zimné túry na lyžiach.

Nenáročnú túru odporúčam všetkým skialpovým začiatočníkom, ktorí vedia dobre lyžovať. Zjazd je miestami celkom strmý, hoci z pohľadu skialpových merítok je to brnkačka. Na trase väčšinou nič nehrozí, vedie okolo viacerých chát a v pekné dni je frekventovaná. V prípade potreby preto nie je pomoc ďaleko. Na aktuálne lavínové nebezpečestvo sa treba vopred informovať na Horskej záchrannej službe, prípadne zatelefonovať na Téryho chatu, radi poskytnú lokálne doplňujúce informácie.