Prejdi na obsah

Hiking.sk Zavrieť

Prihlás sa do svojho konta
alebo sa zaregistruj

Recenzia Skialpové lyže LaSportiva GT 177

Na minuloročnom Skialpstrete, ktorý každoročne organizuje JAMES a tentoraz sa konal na obľúbenej Chate pri Zelenom plese, bola možnosť požičať si na túru testovacie lyže. Svoje lyže mám síce rád, no neváhal som a požičal som si LaSportiva GT 177. Trochu nevšedné, lebo značku mám zafixovanú predovšetkým ako topánkovú. Už nejaký rok sa ale snažia preraziť aj v skialpe. Okrem lyží robia aj lyžiarky a množstvo skialpového oblečenia.

Výrobca
LaSportiva
Model
GT
Typ
skialpové lyže
Materiály
drevené jadro, karbón
Hmotnosť
2820 g
Páči sa mi
geometria, správanie v teréne, váha
Nepáči sa mi
viazanie
Ostatné info
geometria: 123/89/111, rádius: 22 m, fullchamber bez rockera
Infocena
422 €
Obchody
Yak&Rysy

Posledné roky možno sledovať postupné rozširovanie skialpových lyží. Kým pred 10-timi rokmi bol stred bežne pod 70 mm, dnes bežne smeruje k 80 mm. Napríklad vtedy rozšírené Fischer X-predition mali geometriu 105-68-90, dnes má najužší model tohto výrobcu geometriu 113-75-100. Trendom sú však – ak necháme bokom freeride – jednoznačne lyže so stredom medzi 80 - 90 mm. A čo to znamená pri lyžovaní? Najmä väčšiu plochu sklznice, čoho dôsledkom je lepšie plávanie v prašane a taktiež lepšia stabilita v nesúrodom teréne. Najmä druhá menovaná vlastnosť je pre skialpoša na Slovensku podstatná, predsa len hlbokých prašanových nádielok si veľa neužívame.

Parametre

Späť však k testovenému páru. LaSportiva GT má geometriu 123-89-111 so stredne dlhým 22-metrovým rádiusom a váhou 1410 gramov na lyžu. Ide teda o pomerne široké a nie veľmi vykrojené lyže. Lyže majú drevené jadro, vystužené sú karbónovým laminátom a sidewall je z ABS termoplastu. Napriek šírke ide o full camber konštrukciu, t. j. žiaden rocker.

Dizajn lyží ma príliš nenadchýňa. Radšej mám grafiku a la Dynafit, Völkl alebo Dynastar, ako krikľavé logo značky cez celú lyžu na šedom gradiente. Možno preto v sezóne 2013/2014 zmenili farbu na viacmenej čistú šedú. Sklznica s veľkým nápisom LaSportiva v červenej farbe ostala, čo je podľa mňa celkom pekné.

Pásy

Páči sa mi, že lyže majú klasickú skialpovú dierku vpredu aj vzadu. Jednak sa do nich fixujú pásy kompatibilné s K2 Z-clip upínacím systémom, jednak sa dajú použiť na vytvorenie núdzových saní pri zvoze raneného. Originálne pásy LaSportiva HiGlide vyrába Pomoca. Sú mixom 70 % mohéru a 30 % nylonu, čo je dnes univerzálny nepretekársky štandard, zameraný na životnosť pásov a dobrú stúpavosť pri ešte akceptovateľnom sklze. Pásy sú od výroby presne orezané. Lyže sú na konci klasicky zarovnané s drážkou pre univerzálny typ pásov.

[ Tipy na túry a aktuality z hôr môžeš sledovať aj na našom FacebookuInstagrame ]

Skúsenosti z terénu

Pri šliapaní bola váha úžasná, na nohách lyže takmer nebolo cítiť. Vyváženie bolo výborné - asi vďaka vlastným pásom, viazaniu a faktu, že bolo nahodené priamo výrobcom. Pri obratoch počas výstupu po zakoputí sa lyža nastavila presne tak, ako treba. Jednoducho ideál.

Viazanie je trochu posunuté vpred, preto je vzadu dostatok lyže, pre podržanie v oblúku - lyže sa mi nepretáčali ani po navážení sa vzad po horšie zvládnutom oblúku.

Geometria lyží s 88 mm pod pätou je výborná na zmiešané podmienky a zlé snehy, ktoré na Slovensku prevládajú. Je to asi najširšia lyža, akú možno ešte považovať za univerzálnu (freerideri budu isto oponovať). Sidecut je primeraný - dobrý kompromis medzi točivosťou a stabilitou. Pri šliapaní je ešte v pohode, bez pocitu, že ste ratrak, ktorý sa nezmestí do stopy v skupine (ako napr. pri Dynafit Grand Teton). Pri zjazde v rozbitých snehoch sú pokojnejšie ako moje užšie lyže (K2 Shuksan). Platí to, aj keď ich nepostavíte na hranu, stále celkom pekne držia smer. Keď ich v oblúku postavíte na hranu, stabilitu podporíte. Lyžiam sedia stredne veľké oblúky, dajú sa sekať aj krátke oblúky, treba ich k tomu zľahka iniciovať, nestačí len prenášať váhu. Vďaka sidewallu a fullchamber konštrukcii by mali celkom dobre držať aj na tvrdom povrchu. Toto odskúšané nemám, keď som s nimi jazdil, bolo mäkko - ľad však isto rady mať nebudú, ostatne, takto je to pri väčšine (skialpových) lyží tejto váhovej kategórie.

Viazanie LaSportiva RSR bolo v mojom prípade slabinou lyží. Je možno dobré pre maximálnych gramárov alebo pretekárov - tí si však GT určite nekúpia, lebo je priširoká a pre nich aj priťažká. Viazanie má pätku s vypínacou silou DIN 8 bez možnosti nastavenia. Pätka má tri polohy nastavenia pri šliapaní, najvyššia poloha je však nedostatočná, takže topánky s menším ohybom komína lyžiarky budú problém - je to stavané na topánky LaSportiva Sideral alebo Spitfire, ktoré majú veľkú voľnosť vpred pri šliapaní. Nepáči sa mi ani absencia bŕzd, takže pri obúvaní na zjazd v teréne treba dávať dvojitý pozor, aby lyža neskončila v doline. Kvôli lavínovej bezpečnosti nie som fanúšik remienkov.

Záver

Lyže LaSportiva GT 177 ma nadchli svojou univerzálnosťou. Sú ľahké, čo je skvelé pre výšľap a zároveň dobre jazdia v rôznorodých podmienkach. Keď moje, teraz už päťročné, Shuksany doslúžia, LaSportiva GT bude určite jedným z horúcich kandidátov.

Fotogaléria k článku

Najnovšie