Test Lyžiarky Dynafit ONE PX-TF

Často sa stáva, že v obchode si človek vyberie väčšiu veľkosť lyžiarok ako treba. Zvykne sa to prejaviť až po pár túrach a to je na výmenu neskoro. Takto to bolo pred pár rokmi aj v mojom prípade. Lyžiarky som preto všemožne upravoval, vymenil vložku, skúšal vypáliť papuču a tak podobne. Aj tak som musel nosiť dvojo ponožiek, čo nebolo zďaleka komfortné. Minulú sezónu som si povedal dosť a vybral som si (snáď) konečne správnu veľkosť. Voľba padla na Dynafit One PX-TF.

Výrobca
Farebné kombinácie
čierno-oranžovo-biela
Páči sa mi
pohodlie, ultra lock systém, akeptovateľná tvrdosť pre zjazd, termoformovateľná papuča so šnúrovaním, hmotnosť, voľnosť pohybu pri šliapaní
Nepáči sa mi
ťažko sa obúvajú a najmä vyzúvajú, odolnosť podošvy na špici
Ostatné info
vhodná do TLT viazania aj do rámových
Infocena
» vysvetlenie hodnotenia
Obchody
SportRysy, Sportcentrum Gálfy

Názov modelu evokuje snahu výrobcu urobiť jedny lyžiarky pre všetko. Teda hľadá sa kompromis medzi dvomi protichodnými požiadavkami – pohodlím pri šliapaní a tuhosťou pri zjazde. To je neľahký cieľ, ktorý sa ľahko môže skončiť ako mačkopes nevhodný ani pre jednu činnosť. Tento model som si vybral najmä preto, že mi výborne sadol na nohu a v predajni som mal pocit, že tuhosť bude dostatočná.

Tvar, dizajn a konštrukcia

Dynafit vo všeobecnosti vyrába lyžiarky vhodné pre ľudí s užšou nohou. Keďže moja je extrémne úzka, navyše s padnutou klenbou a malým objemom v priehlavku, možnosti výberu mám obmedzené prakticky len na Dynafit, LaSportivu a Garmont (teraz Scott). Všetko ostatné je mi príliš široké alebo vysoké v priehlavku.

Vzhľadovo sú One celkom podarené. Oranžovo bielo čiernou farebnou kombináciou sa hodia do setu s lyžami Dynafit Baltoro a viazanim TLT Radical ST. Celkovo pôsobia tak trochu viac šlapacím dojmom než napríklad moje pôvodné Zzero4, ktoré mali "lyžiarkovitejší" tvar.

Základná konštrukcia skeletu nejako zásadne nevybáča zo štandardu – tvorí ho spodný odliatok, horný pohyblivý komín a jazyk. Použitý je materiál Pebax, ktorý si zachováva rovnaké vlastnosti aj pri nízkych teplotách. Na rozdiel od ešte užšieho modelu TLT6, ktorý je určený viac na šliapanie, má One okrem tuhšieho skeletu tri klipsne a širší fixačný popruh na suchý zips. Taktiež je možné použiť v rámovom viazaní (napr. Diamir, Silvretta), nie len s techovým. Komu by boli One príliš mäkké, môže siahnuť po modeli Mercury, ktorý je viac zameraný na zjazd.

Klipsne a UltraLock systém

Najspodnejšia klipsňa je štandardná, jedine bežný hrubý drôt je nahradený poddajnejším káblikom. Ten sa fixuje v troch polohách, plus je tu mikronastavenie skrutkovaním. Samotná klipsňa nie je na boku ale hore, aby sa predišlo samovoľnému otváraniu.

Stredná klipsňa je uložená diagonálne, takže pri poriadnom zatiahnutí nestláča nohu v mieste klenby, ale dobre fixuje pätu, je to citeľný pokrok oproti Zzero4. Taktiež fixácia káblika plastovou západkou je dobrý nápad. Keď počas šliapania chcete uvolniť stiahnutie, len povolíte klipsňu a káblik ostáva na mieste, takže pri opätovnom zaklapnutí je opäť všetko nastavené. Má malý háčik, ak dáte káblik na poslednú polohu, západka tam dobre nedrží. Potom sa tam dostane sneh, ktorý zmrzne a západku tam nedostanete vôbec. Poslednú polohu preto neodporúčam používať. Kto potrebuje viac stiahnuť, zúbky sa dajú vyskrutkovať a posunúť.

Horná klipsňa je špecifická – tvorí jadro systému UltraLock, ktorý je charakteristickou črtou všetkých súčasných lyžiarok Dynafit. Keď ju otvoríte, zároveň prepnete lyžiarku do režimu chôdze a keď ju zavriete, tak do režimu lyžovania. Klipsňa je umiestnená vzadu a fixácia komína sa dosahuje pomocou výstupku na klipsni, ktorý zapadne do skeletu vzadu. Keďže klipsňa je tak vzadu, má dvojitý kĺbik, aby neodstávala, keď je v otvorenom stave. Káblik je v klipsni upevnený cez pohyblivú osku, aby sa dosiahla čo najväčšia pohyblivosť v režime chôdze. Zúbky sú tak ako v strednej klipsni zaisťované plastovou západkou. V tomto prípade ide o úplnú nutnosť, aby sa dalo s UltraLock systémom ľahko manipulovať.

Pointa UltraLock systému je, že medzi lyžovaním a šlapaním prepínate jediným pohybom, ktorý odistí komín lyžiarky aj povolí stiahnutie. Ono to však v praxi také úplne ľahké nie je. Aby sa komín dobre hýbal, treba povoliť aj popruh so suchým zispom a dvojkĺb hornej klipsne sa plne odistí až po uvoľnení osky s káblikom. Navyše, zvyčajne treba povoliť aj strednú klipsňu. Celkovo je však manipulácia pomerne jednoduchá a najmä bezproblémovo zvládnuteľná v rukaviciach.

Papuča

Papuča je vo variante PX-TF termoformovateľná, ale keďže mi veľkostne sadla výborne, nevypaľoval som ju. Jazyk papuče je masívny a veľmi tvrdý, podobne aj celá horná časť. V predo-zadnej osi má komín voči zvyšku slušnú pohyblivosť, čo sa hodí pri výstupe. Výrobca na papuči uvedený nie je, Dynafit však zvykol používaž papuče Palau.

Po skúsenostiach so Zzero4 som rád, že táto má aj šnúrovanie a že spodná časť je odolnejšia, tvorí ju totiž gumový materiál s dodatočnou ochrannou vrstvou (viď posledné foto). Vďaka tomu sa dá papuča použiť na chate ako prezuvka.

Papuča je asi najhoršie schnúca akú som kedy mal. Pri izbovej teplote schne aj 2 - 3 dni. Za noc spoľahlivo vyschne iba na vyhrievanej podlahe. Na radiátor ju radšej nedávam, aby sa mi sama nevypiekla do nejakého patvaru.

Skúsenosti z používania

Model One mi sadol na nohu veľmi dobre, nikde neprimerane netlačí a aj pri silnom stiahnutí mám dostatok priestoru v oblasti prstov, aby som nimi mohol hýbať. To je dôležité pre tepelný komfort. V režime chôdze má komín výbornú voľnosť pohybu v predo-zadnej osi, ku komfortu v tomto smere ďalej prispieva konštrukcia papuče, netreba zabúdať povoliť popruh na suchý zips. Pozitívne je, že aj pri veľmi uvoľnenom skelete sa nedostaví pocit vyzúvania. Celkovo je šliapanie v lyžiarkach (pri použití techového viazania) veľmi komfortné.

Tuhosť v zjazde je na dobrej úrovni, ktorá postačuje pre všetky moje lyžiarske aktivity. Lyžiarky som počas minuloročnej sezóny používal na bežné skialpové túry vo Vysokých Tatrách, v Malej Fatre a na jazdenie žľabov Chopku a Derešov. Taktiež boli niekoľkokrát na zjazdovkách. Túto sezónu mám pojazdené menej, keďže je horšia zima. Dopredu majú miernu progresivitu, ktorú zastavujú dorazové plôšky v skelete (viď foto). Komu by boli One príliš mäkké, môže skúsiť model Mercury.

Lyžiarky majú dve chybičky krásy. Je pomerne ťažké nohu do lyžiarok obuť a ešte ťažšie ju z nej vytiahnuť. Treba pritom dbať na poriadne rozšnurovanie papuče a aj tak mám niekedy pocit, že niečo pri manévri odtrhnem. Druhým negatívom je veľmi rýchle opotrebovávanie špice (viď foto). Načatá bola už po niekoľkých túrach. Som zvedavý koľko vydrží a či má Dynafit nejako zvládnutý servis tohto dielu.

Skialpové lyžiarky Dynafit One PX-TF odporúčam všetkým skialpošom, pre ktorých je pohodlie výšľapu rovnako dôležité ako komfort pri zjazde. Ja som s nimi nadmieru spokojný a verím, že si svoje vlastnosti zachovajú pekných pár sezón. Pri výbere lyžiarok však nezabúdajte, že zo všetkého najdôležitejšie je, aby vám dobre sadli na nohu.