Recenzia Milan Lizuch: ABC lavín

Keď som z nedávnej diskusie na Hikingu zistil, že moje vedomosti z oblasti lavínovej problematiky pokrivkávajú, tak som oprášil svoju knižnicu a vytiahol som z nej malú odbornú brožúrku, ktorá si určite zaslúži pozornosť všetkých začínajúcich skialpinistov, turistov a horolezcov pohybujúcich sa v zimnom horskom teréne.

Výrobca
Milan Lizuch a Horský internetový klub
Typ
lavínová príručka
Páči sa mi
prehľadnosť
Nepáči sa mi
prílišná farebnosť, neaktuálne kontakty na Horskú záchrannú službu
Infocena
7,- €
Obchody
hory.sk$ret

Forma

Kniha má formát 98 x 149 mm, je v mäkkej brožovanej väzbe a má 78 strán. Na prednej strane obálky sa nachádza fotografia dvoch skialpinistov na veľkom snehovom preveji a pod nimi je heslovite vymenovaný obsah knihy. Na zadnej strane obálky nájdete informácie o knihe, stručnú charakteristiku autora s fotografiou a zoznam použitej literatúry.

Kniha a jej autor

Knihu ABC lavín vydal Horský internetový klub v roku 2009 a predstavuje prvú odbornú publikáciu o lavínach, ktorá je venovaná verejnosti. Jej autorom je Milan Lizuch – profesionálny pracovník Strediska lavínovej prevencie Horskej záchrannej služby (HZS), ktorého môžete stretnúť každý rok na Inštruktáži o lavínach pre verejnosť.

Obsah

Po obsahovej stránke je publikácie prehľadná a užívateľovi poskytuje pohodlnú orientáciu v danej problematike. Kniha má päť kapitol, ktoré sa zaoberajú lavínami, plánovaním túry, výstrojom a výzbrojou, kamarátskou pomocou, tipmi a trikami. Radenie kapitol sleduje logickú nadväznosť a textový obsah je doplnený fotografiami a ilustrovanými príkladmi, ktoré zjednodušujú pochopenie odborného textu.

Prvá kapitola je najobšírnejšou a venuje sa snehu, jeho premene a fyzikálnym vlastnostiam. V ďalších podkapitolách sú uvedené faktory lavínového nebezpečenstva a v závere je popis lavín. Druhá kapitola sa venuje plánovaniu túry s využitím základných opatrení a pravidiel z oblasti lavínovej prevencie. V tretej kapitole sa píše o základnej lavínovej výbave, o hľadaní s lavínovým prístrojom, o ABS batohu a o záchrannom systéme RECCO. Štvrtá kapitola za zaoberá významom kamarátskej pomoci a čo robiť v prípade lavíny z pozície lyžiara, ale i svedka lavínovej nehody. V záverečnej kapitole sú popísane testy stability snehovej pokrývky, meranie sklonu svahov a spôsob privolania leteckej pomoci. Na poslednej strane sú uvedené kontakty na všetky strediská Horskej záchrannej služby na Slovensku.

Dojmy a postrehy

Kniha je síce prehľadná, no na môj vkus je až príliš farebná a možno by neuškodilo trochu jemnejšie striedanie farebných pozadí pod textom. Z obsahového hľadiska k nej nemám žiadne námietky. Napriek tomu, že ide o veľmi útlu brožúrku, príručka obsahuje všetky potrebné informácie. Jediným nedostatkom je v dnešnej dobe nepresnosť údajov v kontaktoch na HZS, pretože v roku 2013 boli zrušené mobilné čísla na všetky operačné strediská HZS.

Cena a dostupnosť

Publikácia bola vydaná v náklade 1000 ks a mala by byť k dispozícii v športových obchodoch, turistických a informačných centrách a v kníhkupectvách. Cena sa pohybuje od 5,70 € do 7,- €.

Príručka ABC lavín je útla brožúrka s ilustrovanými príkladmi, v ktorej nájdete prehľadné informácie o snehu, tvorbe lavín, rizikách lavín, ale aj návod ako a čo robiť po páde lavíny, ako nájsť zasypaného človeka v lavíne a ako mu čo najlepšie pomôcť. Uvedená odborná publikácia by určite nemala chýbať v knižnici začínajúcich skialpinistov, turistov a horolezcov pohybujúcich sa v zimnom horskom teréne. Skúsenejším lyžiarom poslúži na zopakovanie základných vedomostí.