Extra Slovenské lyžiarske múzeum Podkonice

Neveľká stredoslovenská obec Podkonice ukrýva súkromné múzeum histórie lyžovania na Slovensku. Zjazdových lyžiarov neprekvapí lokalizácia, keďže na svahoch povyše dediny sa nachádzajú ideálne lyžiarske terény vrátane vleku na Podkonických Plešiach.

Podkonice (okres Banská Bystrica)
Nadmorská výška
540 m n. m.
GPS súradnice
šírka: 48.80291 ° SŠ
Prevádzka
celoročná (vstupy sú na objednávku)
Cena
dobrovoľné vstupné
Kontakt
Igor Bobák, Podkonice č. d. 300, 976 13 Slovenská Ľupča
+421 907 142 135
igor.bobak(at)zoznam.sk
Spojenie
Banská Bystrica (vlak, bus) - Podkonice (bus)
Dalšie info
lyziarskemuzeum.lanovky.sk

Z centra Podkoníc sa prepletieme uličkami a podľa smeroviek úspešne trafíme k belasej fasáde Slovenského lyžiarskeho múzea. Vopred dohodnutá návšteva začína privítaním energickým pánom Bobákom, správcom expozície, pri vstupe do "jeho múzea". Na prízemí je tzv. "drevená miestnosť", kde sú vystavené, ako inak, drevené lyže i palice a nechýbajú legendárne "bambusky", čiže bambusové palice. Súčasťou expozície sú prvé lyže dovezené na územie Slovenska v roku 1863 od doktora Szonthaga, ktorý pôsobil v Smokoveckých kúpeľoch. Domáci pán sa pochváli lyžami Karola Wojtylu, ktorý sa neskôr stal pápežom, známym ako Ján Pavol II. Mladšia generácia je udivená rôznorodosťou a prevedením lyžiarskych viazaní s použitím strún či kožených remeňov. Skoršie narodeným sa vybaví mladosť a spomínajú na viazanie typu "kandahár". Prehliadka exponátov je za neutíchajúceho výkladu pána Bobáka, ktorý s obrovským nadšením približuje zaujímavosti a perličky z najstaršej histórie bieleho športu.

Pretekové lyže

Susedná miestnosť je tzv. "preteková". Prečo nie pretekárska, sa dozvieme od nášho sprievodcu. Samozrejme, názov súvisí s pretekaním na svahoch a steny sú, ako inak, obložené staršími i novšími modelmi lyží od našich i svetových reprezentantov či "závodníkov". Pôvod a cesta lyží do múzea je samostatnou časťou výkladu správcu expozície. Spomenie tiež známe osobnosti, ktoré poctili návštevou Podkonice a neobišli ani miestne unikátne múzeum. I keď rozlohou neveľké oproti iným lyžiarskym múzeám, no sprievodným slovom jednoznačne neopakovateľná návšteva.

Krnohy

V suteréne "zimného svätostánku" nasleduje posedenie na sánkach. Takto nazýva domáci pán bývalú pivničku s vystavenými saňami, sánkami i drevenými krnohami. Expozíciu dopĺňajú staré typy snežníc či hybridy medzi lyžami a snežnicami. Treba spomenúť, že lyže, ako ich poznáme dnes, sa vyvinuli pôvodne z doskových snežníc. Atmosféru dotvárajú rôzne dobové fotografie či plagáty lyžiarskych podujatí. Neoddeliteľnou súčasťou sú početné trojrozmerné exponáty. Od detských hračiek cez dekoratívne predmety s lyžiarskou tematikou až po dobové tabule a nápisy z lyžiarskych stredísk. Na neveľkej výstavnej ploche sa nachádza viac ako sedemsto párov lyží, čo sa až nechce veriť. Ak vlastníte doma zaujímavé potenciálne exponáty, tak ich môžete pánovi Bobákovi priniesť a darovať.

Nech sa páči, nastupovať!

Vonkajšiu časť múzea tvorí skanzen horskej dopravy. Pozrieť si možno mechanizmus vleku, prvú jednosedačkovú lanovku z Chopka z roku 1948, kabínkovú lanovku z Tatranskej Lomnice na Skalnaté pleso z roku 1936 či repliku prvého lyžiarskeho vleku na Slovensku, ktorý stál na brehu Štrbského plesa a smeroval na Solisko. Milovníkov motorov zaujme dobový skúter, ktorý jazdil v okolí Skalnatého plesa. Pán Bobák predvedie humornú scénku z komunikácie obsluhy lanovej dráhy a či vás usadí aj v niektorej kabínke, to sa musíte presvedčiť osobne v Podkoniciach. Na prehliadku si treba vyčleniť minimálne hodinu podľa vášho záujmu a vašich zvedavých otázok.