PR Myslite na bezpečnosť pri lyžovaní v prašane

Tohtoročná zimná sezóna na seba nechala dlhšie čakať – a to nielen u nás, ale aj v tradične snehom dobre zásobených Alpách. Skialpoši aj freerideri sa prašanu dočkali, no keď prišiel, začal vyberať svoju krutú daň. Ledva skončil január a už v Alpách evidujú takmer 40 mŕtvych v lavínach. Je preto na mieste myslieť na bezpečnosť. A k tomu patrí najmä prevencia, tréning a zodpovedajúca lavínová výbava.

V Alpise tiež veľmi ľúbime prašan a preto venujeme veľkú pozornosť prevencii lavín a s ňou súvisiaci výstroj tvorí najdôležitejšiu časť ponuky v našom e-shope. Upozorňujeme však, že vlastniť výbavu nestačí. Preto odporúčame pravidelne sa venovať tréningu a štúdiu lavínovej problematiky. Prihláste sa na kurzy, trénujte po večeroch na horských chatách s kamošmi, skúšajte prekopať kubík snehu, sondujte, pípakujte. Je to veľká zábava, keď o nič nejde a v prípade nehody to môže rozhodnúť.

Lavínový vyhľadávač

Lavínový vyhľadávač, ľudovo pípak, je jedným zo základných kameňov lavínovej výbavy. Pri jeho výbere zabudnite na tie najlacnejšie, ako napr. Pieps Freeride. Signál vysielajú obdobne ako drahšie prístroje, no skúste s ním v strese a zlých poveternostných podmienkach niekoho do 15 minút nájsť a vykopať. Nereálne. Efektívne vyhľadávanie vám bez mnohoročnej praxe zabezpečia len moderné trojanténové digitálne prístroje. Odporúčame preto sa zamerať na strednú triedu, ktorá má najlepší pomer cena/výkon. Ide napríklad o Mammut Element Barryvox, Pieps DSP Sport, či BCA Tracker2. Fajnšmekeri, čo chcú top výbavu, by mali zaostriť najmä na Mammut Pulse Barryvox alebo Pieps DSP Pro.

Našu kompletnú ponuku lavínových vyhľadávačov nájdete tu.

Lavínová sonda a lopata

Keď pomocou lavínového vyhľadávača nájdete zasypaného kamaráta, musíte ho najprv finálne dohľadať a následne vykopať. Na dohľadanie slúži lavínová sonda a pri jej výbere sa treba zamerať na také sondy, ktoré majú dostatočnú dĺžku – odporúčame aspoň 240 cm – a sú konštruované tak, že sa ľahko rozkladajú. V strese nebudete mať chuť riešiť zadrhávanie a podobné zloby. Ako overenú klasiku odporúčame Pieps Probe Aluminium, alebo BCA Stealth. Všetky sondy v našej ponuke nájdete tu.

Skúsili ste niekedy prekopať kubík snehu s ultraľahkou pretekárskou paródiou na lopatu? Keď to raz skúsite a nezlomíte ju, budete vedieť, že na lopate sa neoplatí šetriť každý gram. Dobrá lopata musí byť odolnej kovovej konštrukcie a odporúčame, aby mala na hornom konci ukončenú rúčku v tvare T alebo D. Hodí sa aj možnosť opačného pripevnenia rúčky, aby vznikol niečo ako krompáč. No a pokiaľ je to možné, vyberte si lopatu, ktorá má rúčku aj teleskopicky predĺžiteľnú. Ultimátna lopata z našej ponuky je Ortovox Pro ALU III. Komplet ponuku lopát nájdete tu.

Lavínový batoh s nafukovacím vankúšom

Lavínový výstroj, o ktorom bola doteraz reč, slúži na dohľadanie a rýchlu záchranu zasypaných. Nejde však o preventívne opatrenie a aj rýchle dohľadanie nemusí skončiť dobre, ak lavína nešťastníka rozomlela mechanicky. Preto je dôležitá prevencia, aby ste si lavínu vôbec nespustili. Na lavínovom kurze vás naučia, ako odhadnúť situáciu, ako robiť testy stability a ako čítať terén.

Ale čo ak napriek všetkému sa vám pod lyžou odtrhne doska a strácate kontrolu nad situáciou? Doposiaľ jediným efektívnym riešením je batoh s nafukovacím vankúšom, ktorý odpálite, keď je zle. Vďaka 150-200 litrovému vankúšu totiž zväčšíte svoj objem pri zachovanej hmotnosti a tým pádom znížite svoju celkovú hustotu a máte oveľa väčšiu šancu, že ostanete na povrchu.

V Alpise ponúkame riešenia pre freeriderov aj skialpošov. Vyberte si podľa objemu batohu. Našim horúcim tipom je systém P.A.S. od firmy Mammut – zaujímavým kúskom pre skialpošov je model Light 30 Protection a pre freeriderov Ride 22 Protection.

Kompletnú ponuku lavínových batohov nájdete tu.