Test Skialpové nohavice Dynafit Broad Peak

Dobré nohavice na skialp musia zvládnuť protichodné požiadavky svojich majiteľov – nesmie sa v nich potiť pri šliapaní a nesmie v nich byť zima pri zjazde. Niekto to rieši kombináciou priedušných šponoviek na výšľap, na ktoré si potom oblečie ľahké fukerky na zjazd. Ja mám radšej kombinované riešenie, v ktorom zvládnem oboje bez obliekania. Takým sa snaží byť aj model Broad Peak od Dynafitu, ktorý nosím druhú sezónu.

Výrobca
Farebné kombinácie
sivá
Páči sa mi
dizajn, anatomický strih, vrecko s magnetickým zapínaním, dobrý pomer medzi priedušnosťou a ochranou pred vetrom
Nepáči sa mi
traky nie sú súčasťou dodávky
spodné zipsy mohli byť riešené s ohľadom na zadnú klipsňu lyžiarok One, TLT6
Obchody
Športcentrum Gálfy: eshop.galfy.sk/…/detail

Dizajn a vyhotovenie

Prednému dielu dominuje stredne tmavá šedá, zadný má jej svetlejší a bočné tmavší odtieň. Čierna je ako doplnok na spodku nohavíc, najmä z vnútornej strany. Detaily sú jasnej červenej farby a je ich málo – iba tri zipsy, čiara na boku a Dynafit značka – stačí to však na príjemné oživenie inak striedmeho vzhľadu. Ten vítam, lebo nohavice nie sú náročné na údržbu (čítaj: nevidieť špinu) a nebijú sa farebne s bundou, nech je akejkoľvek farby.

Strih nohavíc je anatomicky tvarovaný, aby nebránili v pohybe. Sed je stredne vysoký, zadný diel nie je vyvýšený, takže neprekrýva úplne krížovú časť chrbta. Na bokoch sú sťahovacie prvky na prispôsobenie pásu, ich rozsah nastavenia je pomerne malý. Zapínanie v páse je na háčik a cvok. Základnou výbavou nie sú traky, tie sa kupujú samostatne a nohavice majú na ne prípravu. Používam traky z Pinguin Stratos nohavíc, čo síce nie je ideálne, no keď to bolo treba riešiť, boli poruke a už na nohaviciach ostali. Ich problémom je, že padajú, a tak ich musím mať poriadne zatiahnuté, čo nie je vždy pohodlné. Originálne traky sú skoro až k lopatkám vzadu spojené, a tak je riziko padania z ramien menšie.

Vrecká sú k dispozícii štyri. Dva klasické bočné a zadné sú na zapínanie zipsom. Jazdce zipsu majú subtílny, ale hrubší úchop, takže ani v rukaviciach nie je problém. Vrecko na boku pravého stehna má rozmernú chlopňu, ktorá vďaka magnetu ostáva zavretá. Pod chlopňou je aj zips, ten však zvyčajne nezapínam, lebo magnetický uzáver stačí. Vrecko je dobré na mobilný telefón a tyčinku, prípadne aj menší GPS prijímač sa zmestí.

Spodok nohavíc je vystužený z vnútornej strany odolnejším materiálom. To je kvôli hranám lyží alebo hrotom mačiek. Na boku je zips a zvnútra je nohavica zdvojená. Ja to robím tak, že vnútornú obujem na vnútornú papuču lyžiarky a vonkajšou obopnem skelet. Na konci zipsu je malá manžeta na cvok s dvomi polohami. Vnútorná strana nohavice je pogumovaná, aby na skelete dobre držala.

Keďže používam lyžiarky tiež Dynafit, potešilo by, keby spodný diel nohavíc bol ušitý so zreteľom na Ultra-Lock systém, ktorým sú vybavené viaceré modely lyžiarok (One, Neo, TLT6, Mercury, Vulcan). Ide o hornú klipsňu, ktorá sa zatvára až úplne dozadu topánky, pričom manipulácia s ňou prepína aj režim ski/walk. Stačilo by trochu presunúť zips dozadu.

Materiály

Nohavice sú ušité z kombinácie rôznych softshell materiálov s rôznorodou priedušnosťou, čím sa snaží Dynafit riešiť spomínané protichodné nároky na skialpové nohavice. Zadný diel svetlošedej farby je ušitý z materiálu Dura-stretch, má najväčšiu priedušnosť a tadiaľto sa nohavice odvetrávajú. Predný diel stredne tmavošedej je tiež z Dura-stretchu, ale je menej priedušný a zároveň je vnútri aj druhá vrstva z polyesteru, ktorá pridáva tepelný komfort. Bočný diel tmavošedej farby je takmer úplne neprefúkavý a je na hmat najtenší a tuhší oproti zvyšku nohavíc a tiež má vyššiu odolnosť voči oderu. Ide o materiál Stormwall Alpine.

Skúsenosti z používania

Odkedy mám tieto nohavice, na skialp iné nenosím. Je to čiastočne aj preto, že predošlé Vaude sa už rozpadli. Tieto mi plne vyhovujú, lebo majú akurátny tepelný komfort pri šliapaní a ak nie je príliš zima, aj pre zjazd. Počas dlhšej pauzy, napr. na vrchole, zvyknem priobliecť trenky s tenkou vrstvou Primaloftu. Ak je chladno, nechávam ich aj počas zjazdu. Táto kombinácia mi vystačí na akúkoľvek bežnú túru. Pod nohavice nosím polyesterové alebo merino spodky. Strih mi tiež sedí dobre, hoci by som ocenil, keby sťahovacie prvky na bokoch mali väčší rozsah. Taktiež traky mohli byť súčasťou nohavíc a nie predávané samostatne.

Kvalitatívne som tiež spokojný. Materiál si zachováva svoj tvar aj vlastnosti a nemám pocit, že by sa nohavice vyťahali alebo inak zdeformovali. Len po prvej sezóne sa mi rozpáral šev vedľa pravého bočného zipsu asi na desiatich centimetroch. To som hneď v zárodku vyriešil v opravovni odevov a odvtedy sa problém nezopakoval.

Dynafit Broad Peak sú všestranné skialpové softshell nohavice ušité z kombinácie materiálov s rôznorodou priedušnosťou, vďaka čomu poskytujú veľmi dobrý tepelný komfort. Dobre chránia proti vetru, ale pri šliapaní sa v nich nespotíte. Vo väčšine prípadov sa zaobídete aj bez doplnkovej vrstvy. Nohavice odporúčam ako všestranné nohavice do slovenských skialpových terénov.