autor foto: Tomáš Trstenský
autor foto: Tomáš Trstenský Zatvoriť

Správa Zákaz lezenia ľadopádu Bystré na Poľane

Tohtoročná mrazivá zima praje podmienkam na vznik ľadov a ľadopádov v našich horách. Pre podpolianskych lezcov je obľúbeným cieľom zimných aktivít lezenie na skalách v okolí vodopádu Bystrého potoka (Bystrô). Žiaľ, pôvodná výnimka pre lezenie skončila už 31.12.2015 a nebola obnovená ani pre tento rok. Nie je preto možné si užiť krásneho ľadopádu.

Slovenský horolezecký spolok (SHS) JAMES upozorňuje na dodržiavanie zákazu celoročného lezenia, aby nebola ohrozená výnimka pre ďalšie chránené územia v Chránenej krajinnej oblasti Poľana (CHKO) - biosférická rezervácia UNESCO, kde správa CHKO umožnila liezť.

Celoročne možno vykonávať legálne lezecké aktivity v celoslovensky veľmi populárnej oblasti Kaľamárka a na Melichovej skale (nová výnimka). Zákaz lezenia ľadov na vodopáde Bystrô označuje v teréne osadená tabuľka (viď fotografiu).

Za dodržiavanie zákazu SHS JAMES vopred ďakuje lezeckej verejnosti.

Stanovisko Správy CHKO Poľana

Riaditeľka Správy CHKO Poľana Vladimíra Fabriciusová nám povedala, že ju veľmi mrzí, že správa musela pristúpiť k takémuto reštriktívnemu opatreniu. "Už pri predchádzajúcej výnimke sme hovorili so Slovenským horolezeckým spolkom JAMES o tom, že niekto z horolezeckej komunity odkláňa tok Bystrého potoka nad vodopádom. Bolo na to vynaložené dosť veľké úsilie, dali si na tom záležať. Len za minulý rok to bolo niekoľkokrát. Pritom na Kalamárke alebo Melichovej skale nemáme žiadne problémy." Vladimíra Fabriciusová dodala, že v budúcnosti je možné výnimku obnoviť, je však potrebné, aby si verejnosť uvedomila škodlivosť takéhoto konania.