Rada

RECCO - lavínový záchranný systém

21.03.07
Mnohí výrobcovia športovej výbavy ponúkajú svoje produkty so zabudovaným lavínovým záchranným systémom – môžeme sa s ním stretnúť pri lyžiarskych bundách, lyžiarkach, helmách, dokonca aj rukaviciach. Prax z viacerých európskych krajín ukazuje, že svoje opodstatnenie má napriek tomu, že ho mnohí zatracujú. Pozrime sa na to ako funguje, pre koho je určený a kde je použiteľný.

Princíp je podobný systému používanému v obchodoch proti krádeži tovaru (zariadení, odevov, kníh...). Na tovare je upevnený pasívny ochranný prvok – čip. Pri platení za tovar je prvok odstránený - deaktivovaný. V prípade krádeže (prechodu s nedeaktivovaným prvkom) cez detekčnú zónu, detektor registruje nezrušený prvok a aktivuje zvukovo-optické hlásenie. Na podobnom princípe pracujú aj čipové karty (osobné preukazy, prístupové systémy, vstupné oprávnenia...). Sú to moderné identifikačné systémy – poznáme ich aj pod názvom RFID (Radio Frequency IDentification). Je to identifikačný prvok pracujúci vo vysokofrekvenčnom pásme, ktorý možno v dohľadnej dobe nahradí aj známe označovanie s pomocou čiarového kódu.

Ako to funguje

Systém RECCO pozostáva z dvoch častí:

Detektor, ktorý používajú záchranné skupiny, pre presnú lokalizáciu reflektora (hľadaného). Detektor funguje na princípe smerového vyhľadávania s pomocou harmonického radaru. Výsledok odpovede sa zobrazuje opticky na aktívnom vyhľadávacom zariadení a súčasne akusticky do slúchadiel záchranára. Vstavaná batéria umožňuje vyhľadávať nepretržite 3-4 hodiny bez nabíjania. V mobilnej verzii sa montuje výkonnejšia verzia na podvozok vyhľadávacieho vrtuľníka.

Reflektor je malá tenká kapsula, ktorá je integrovaná do oblečenia, helmy, topánok alebo inej športovej výbavy. Výhodou je, že reflektor obsahuje len pasívne prvky a rezonančný obvod pre jednu špecifikovanú frekvenciu. Preto nepotrebuje napájanie (batériu). Čiže môže permanentne odpovedať na vyhľadávací signál. Nie je závislý od ľudskej zábudlivosti. Nedá sa zabudnúť doma či v aute. Jednoducho je stále zapnutý. Navyše reflektor je veľmi ľahký. Váži cca 4 g a je zalisovaný do ochranného puzdra, ktoré sa môže namočiť resp. prať. Teoreticky má neobmedzenú životnosť. Z dôvodu pohltenia vysielaného signálu telom, sa odporúča mať min. dva kusy reflektorov umiestnených na hornej a dolnej časti tela (napr. helma a topánky alebo nohavice a vetrovka).

História

1980 – skonštruovaný prvý prototyp RECCO
1989 – NATO aplikuje RECCO systém
1997 – zníženie váhy detektora zo 16 kg na 1,6 kg
1998 – rozšírenie systému do Kanady (štáty Britská Kolumbia a Alberta)
2002 – použitie na zimných olympijských hrách v Salt Lake City (USA)
2004 – Swiss Air Rescue inštaluje systém do vrtuľníkov
2006 – celkovo 440 záchranných organizácií po celom svete používa RECCO

Použitie

Reflektory sú zapracované pri výrobe do športovej výstroje a výzbroje. Prípadne sa prišívajú na vetrovku, nohavice, alebo prichytávajú lepiacou páskou do topánky. Najčastejšie sú súčasťou lyžiarskeho výstroja, oblečenia pre snowboarding a freestyle (extreme skiing) a skialpinizmus. Celosvetovo známi výrobcovia tento bezpečnostný prvok aplikujú bez znateľného najvýšenia ceny. Napríklad výrobca lyžiarskych topánok Atomic dáva do každej topánky jeden reflektor. Už pri návrhu oblečenia sa počíta s umiestnením bezpečnostného prvku u výrobcov: The North Face, Sessions, Schoffel, Quiksilver, Arc´Teryx, Volcom, Hannah, Vans, Pro-Tec a mnohé ďalšie.

Vyhľadávanie

Správne umiestnené reflektory umožňujú vyhľadať zasypaného človeka až spod 30 m vrstvy snehu. Maximálny dosah (rozsah) je 200 m. Vyhľadávanie sa vykonáva školeným záchranárom v 20 m koridore (10 m na každú stranu). Podľa odozvy a počtu reflektorov sa dá určiť poloha zasypaného. V Alpách je RECCO centrum vo švajčiarskom Zermatte, kde začali s testovaním RECCO systému už v roku 1984. V Európe sú týmto systémom vybavení záchranári v Andorre, Francúzsku, Fínsku, Lichtenštajnsku, Nemecku, Nórsku, Poľsku, Rakúsku, Španielsku, Švédsku, Švajčiarsku a Taliansku.

Slovenská realita

Horská záchranná služba zatiaľ nevlastní RECCO detektory ako nám to potvrdil pracovník Strediska lavínovej prevencie HZS v Demänovskej Doline - Jasnej. HZS spolupracuje s poľským „horskáčmi“ z TOPR (Tatrzańskie Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe). Teoreticky môžu slovenskí záchranári v prípade lavínového nešťastia v našich horách požiadať TOPR podľa medzinárodnej dohody o poskytnutie vrtuľníka na vyhľadávanie v lavíne aj so systémom RECCO. Prakticky sa ale vyhľadávanie zasypaných vykonáva tradičnými spôsobmi. V Poľsku sa nachádzajú záchranárske stanice vybavené RECCO detektorom v Zakopanom (Tatry) a v Jelenej Góre (Krkonoše).

Záver

Pamätajte, že pri rozhodovaní o kúpe oblečenia a výzbroje pre zimné športy je dobré vedieť, že pri tých čo majú označenie RECCO – lavínový záchranný systém (AVALANCHE RESCUE SYSTEM), je rýchlejšie lokalizovanie zasypaného živého :-) či mŕtveho :-(. Treba zdôrazniť, že systém RECCO nenahrádza lavínový vyhľadávač (pieps, beeper, pípák). Jednoduchšie je predchádzať nebezpečenstvu lavín, akoby vás mali potom kamaráti hľadať v lavíništi, samozrejme ak sú všetci o. i. vybavení "pípákom" a nezasypalo aj ich. Nespoliehajte sa na to, že vás príde nájsť vrtuľník s detektorom RECCO, lebo už môže byť neskoro :-(.

Ďalšie informácie

www.recco.com
www.laviny.sk
www.lawinen.org
www.hzs.sk
www.topr.pl
www.slf.ch

Trochu negatívneho svetla

http://palic.ho-vsetin.com/skialp/zna-dnes-jeste-nekdo-recco

Na textovej časti spolupracoval Dušan Trstenský.

Diskusné fórum
RECCO - lavínový záchranný systém 05/11/11 21:54 9 príspevkov
Najnovšie články v sekcii
 
Rozhovor Riaditeľ NPMF: Malá Fatra nie je nafukovacia Malá Fatra oslavuje tento rok 50. výročie ochrany prírody na svojom území. Pri tejto príležitosti sme sa porozprávali s riaditeľom Národného parku Malá Fatra, Michalom Kalašom, o otázkach ochrany prírody, o regulatívoch pre turistov, o ťažbe, … » viac 19/05/17 Soňa Mäkká Rozhovory
Túra Červené vrchy a Giewont v zime Už dlhšiu dobu som plánoval hrebeňovú túru v zimnom období v Tatrách. Vzhľadom na zimnú uzáveru väčšiny tatranských chodníkov na našej strane Tatier, rozhodol som sa vycestovať na víkend do Zakopaného a skúsiť naplniť svoj úmysel tam. Po ... » viac 21/04/17 Igor Mičech Západné Tatry
Extra Meteorologické aspekty ďalekých výhľadov Článok nadväzuje na skorší vynikajúci počin Michala Jurdíka o "topoteórii" terestrických (zem-zem) ďalekých výhľadov (často je tiež, i mnou, používané spojenie: diaľkové pozorovanie). Rozhodol som sa pridať pár riadkov, ktoré pojednávajú ... » viac 20/04/17 Dalibor Výberči Zaujímavosti
Najnovšie články autora
 
Pozvánka Bežkárskym autobusom do Veľkej Fatry od 11. 2. Milovníci bežeckého lyžovania sa môžu tešiť na tohtosezónnu novinku. Z Banskej Bystrice (európske mesto športu pre rok 2017) bude počas sobôt premávať pravidelná autobusová linka do sedla Malý Šturec na pomedzí Veľkej Fatry a Kremnických … » viac 10/02/17 Tomáš Trstenský Správy
Správa Zákaz lezenia ľadopádu Bystré na Poľane Tohtoročná mrazivá zima praje podmienkam na vznik ľadov a ľadopádov v našich horách. Pre podpolianskych lezcov je obľúbeným cieľom zimných aktivít lezenie na skalách v okolí vodopádu Bystrého potoka (Bystrô). Žiaľ, pôvodná výnimka pre ... » viac 27/01/17 Tomáš Trstenský Správy
Pozvánka Ján Peťo o lavínach 10. 1. v Banskej Bystrici V rámci pravidelných cestovateľských utorkov v Stredoslovenskom múzeu v Banskej Bystrici otvorí rok 2017 lavínový špecialita - Ján Peťo. Jeho prezentácia odznie 10. januára a bude jej predchádzať prezentácia činnosti Horskej záchrannej služby ... » viac 06/01/17 Tomáš Trstenský Správy
Login prihlás sa alebo registruj
zapamätať



Vytvorením používateľského konta súhlasíte s podmienkami použitia HIKING.SK, ktorých súčasťou sú aj informácie o spracovaní osobných údajov.
Vriace fórum RSS vriaceho fóra
RECCO - lavínový záchranný systém 05/11/11 21:54 9 príspevkov
Verzia pre tlač
  • text  fakty  fotky  
Práve nás číta 1471 ľudí
0.39