Batoh Bergans Helium Pro je určený najmä do zimných podmienok
Batoh Bergans Helium Pro je určený najmä do zimných podmienok Zatvoriť

Test Batoh Bergans Helium PRO 40

Helium PRO 40 od firmy Bergans je ľahký technický batoh, ktorý je svojím objemom vhodný na jednodenné aj víkendové pobyty na horách. Batoh bol navrhnutý hlavne pre horolezcov a skialpinistov, no svoje uplatnenie si nájde aj pri ostatných outdoorových aktivitách. Okrem hlavnej komory má batoh aj špeciálnu priehradku na skialpinistickú výbavu, ktorá je ľahko dostupná z prednej strany. Ruksak poskytuje veľmi stabilné upevnenie lyží, horolezeckých čakanov a ďalšej výbavy. Popri početných možnostiach nastavení má batoh aj odnímateľný vrchný kryt. K dispozícii je v červenej a tmavošedej farbe.

Výrobca
Bergans
Model
Helium PRO 40
Typ
ľahký jednokomorový technický batoh
Materiály
Nylon 420D Velocity, Nylon 210D Velocity, Nylon 70D Ripstop, spony Duraflex, zipsy YKK
Hmotnosť
1225 g
Základná litráž
40 l
Farebné kombinácie
červená, tmavošedá
Páči sa mi
dizajn, nízka hmotnosť, premyslené detaily, pohodlný prístup k veciam, špeciálna komora na skialpinistickú výbavu, odnímateľný vrchný kryt
Nepáči sa mi
návod v angličtine, chýba pláštenka, jeden spôsob upnutia lyží
Ostatné info
variant PRO je vhodný pre postavy s výškou 160 − 185 cm
dĺžka bedrového pásu nastaviteľná v rozsahu 76 − 126 cm
nosnosť batohu: 17 kg
Infocena
230 € – odporúčaná MOC

Aktualizácia – október 2018
Článok doplnený o skúsenosti z dlhšieho používania

Materiály a vyhotovenie

Batoh je vyhotovený z viacerých textilných materiálov. Z najhrubšieho a najodolnejšieho materiálu (Nylon 420D) je ušité dno, chrbát a bedrový pás. Prevažná časť batoha (telo a ramená) je z ľahšieho a jemnejšieho materiálu (Nylon 210D). Menej namáhané časti (vrchné predĺženie tela, vnútorná priehradka a vrchný odnímateľný kryt) sú vyrobené z najľahšej a najjemnejšej tkaniny s ripstop väzbou (Nylon 70D).

Ramená a bedrový pás je z EVA peny, ktorá je potiahnutá pleteninou. V odnímateľnom kryte sa nachádza vrecko na drobnosti zo sieťoviny. Okrem tkanín a pleteniny sa na batohu nachádzajú aj textilné popruhy rôznych šírok a plastové spony a svorky Duraflex. Bočný vstup do batohu, vrchný kryt a špeciálna komora na skialpinistickú výbavu sú opatrené japonským zipsom YKK.

Kvalita šitia je na prvotriednej úrovni. Nikde nevyčnievajú nitky, ktoré by sa mohli párať a švy sú z vnútornej strany začistené a spevnené začisťovacím prúžkom.

Chrbtový systém

Chrbtový systém QuickAdjust PRO bol použitý už pri batohu Bergans Helium W40, ktorý opísal vo svojej recenzii Ľubo Mäkký. Je to minimalistický systém, ktorý sa vyznačuje jednoduchosťou a veľmi nízkou hmotnosťou. Princíp spočíva v tom, že chrbát je vystužený oceľovým drôtom po obvode a malou plastovou doštičkou, ktorá drží jeho tvar. Posúvanie ramenných popruhov je realizované pomocou dielu, ktorý je fixovaný dvojicou suchých zipsov a zaisťuje sa kovovým háčikom do popruhu nad bedrovým pásom. Toto riešenie poskytuje rozsah nastavenia pre výšku postavy od 160 do 185 cm.

Ako som už uviedol v časti o materiáloch, diely chrbtového systému a anatomicky tvarovaný bedrový pás sú vyrobené z EVA peny, ktorá je potiahnutá priedušnou pleteninou. Nosný systém je navrhnutý na maximálnu záťaž 17 kilogramov. Hrúbka bedrového pásu oproti ramenným popruhom je takmer dvojnásobná.

Dizajn a detaily

Helium PRO 40 je jednokomorový batoh s čistým a jednoduchým dizajnom, ktorý zaujme najmä technickými prvkami pre pohodlné nosenie horolezeckej a lyžiarskej výbavy. Dominantným prvkom na čelnej strane batohu je vstup do špeciálneho priečinka, ktorého primárnou funkciou je ľahká dostupnosť skialpinistickej výbavy pre záchranu z lavíny. Priečinok sa otvára dvojcestným zipsom a po obidvoch stranách ma elastické pútka pre fixovanie lavínovej sondy a násady na lopatu. List lopaty sa zasúva voľne medzi násadu a sondu. Do priečinka sa vojdú aj stúpacie pásy, prípadne stúpacie železá, bivakovacie vrece alebo menšia lekárnička.

Na čelnej strane batoha sa nachádza aj dvojica popruhov a suchých zipsov, ktoré slúžia na upevnenie horolezeckých čakanov alebo turistických paličiek. Po stranách sa nachádzajú popruhy na stiahnutie batoha. V spodnej časti sa nachádza aj šedý popruh, ktorý slúži na zastrčenie lyží, pričom horná časť lyže sa k batohu fixuje vrchným kompresným popruhom. Vrchný popruh je možné aj odpojiť a slúži taktiež na upevňovanie lana. Ďalšie popruhy na pripevnenie karabín a pomocného horolezeckého materiálu sa nachádzajú na bedrovom páse.

Batoh je kompatibilný s hydratačnými systémami. Na chrbte vo vnútri batoha je dostatočný priestor pre uskladnenie trojlitrového vaku s vodou. Vak sa k chrbtu fixuje popruhom s plastovou sponou. V hornej časti batoha sa nachádza aj vývod pre hadičku a na obidvoch ramenných popruhoch je gumička pre jej upevnenie k ramenu.

Praktickým riešením je šedé dno batohu, ktoré odolá rýchlemu zašpineniu. Okrem vstupu zhora je možné do batoha vstupovať aj zboku. Zips sa nachádza na ľavej strane a je krytý légou. Batoh je možné postranným zipsom úplne rozopnúť, čím vznikne maximálny priestor pre manipuláciu s vecami. V hornej časti batoha sa z vnútornej strany ešte nachádza vrecko na zips.

Vrchný kryt je posuvný a odnímateľný. Táto funkcia je praktická najmä kvôli zväčšovaniu a zmenšovaniu objemu batoha, čo využijete obzvlášť pri nosení horolezeckých lán. Vrchný kryt má dve komory. Jedna je prístupná zvrchu a druhá zospodu. V spodnej komore je vrecko zo sieťoviny a pútko s háčikom na kľúče. Z vrchnej strany sú na vrchlíku štyri pútka na upevnenie ďalšieho materiálu. V rámci odľahčenia batohu je možné vrchný kryt odpojiť, batoh je totiž použiteľný aj bez neho. Týmto manévrom ušetríte 106 gramov. Ďalších 56 gramov sa dá ušetriť odopnutím popruhov s kovovým háčikom na uchytenie lyží v hornej časti batohu. Popruhy však slúžia aj na komprimovanie batohu po stranách, a ak nemáte batoh plný, je lepšie popruhy ponechať na mieste. Pri lezení je vždy lepšie stiahnuť batoh na minimálny objem.

Prvé skúsenosti z používania

Nastavenie batoha je pomerne jednoduché a intuitívne. Batoh je ľahký, dobre sedí na ramenách a príjemne sa nosí. Výhradu mám iba k bedrovému pásu, ktorý je tuhší a pri prvom použití odstával od tela, takže prekážal prirodzenému pohybu rúk okolo tela. Bedrový pás som preto zapol, batoh som naložil vecami a par dní som nechal pôsobiť záťaž na jeho tvarovanie. Po tomto kroku sa tvar bedrového pásu upravil.

Musím však priznať, že nie som priaznivcom bedrových pásov a využívam ich len minimálne. Batohy (ľahšie i ťažšie) si zvyknem odľahčovať pridržaním ramenných popruhov. Uvítal by som preto, keby bol bedrový pás odnímateľný, ako je to napríklad na batohu Guide 35+ od firmy Deuter. Bedrový pás na batohu Helium PRO 40 je podľa môjho názoru zbytočne predimenzovaný a mohol by byť tenší a odnímateľný.

Batoh, ktorý mam k dispozícii na testovanie, som zatiaľ využil iba na ľahšiu túru a kvôli časovej zaneprázdnenosti som nemal príležitosť ho otestovať s lezeckou výbavou v Tatrách. Zimná sezóna sa však pomaly blíži, a tak čoskoro otestujem batoh aj so zimnou výbavou na lyžiarskej túre. Ďalšie postrehy z testovania preto doplním až v priebehu zimy.

Skúsenosti po dlhšom čase – aktualizácia v októbri 2018

Najviac skúseností s týmto batohom som nazbieral pri klasickej viacdňovej turistike koncom leta a v priebehu jesene 2017. Vtedy sa mi stala aj jedna úsmevná príhoda s myšami na chate v Poľsku. Počas noci vzbudil môj nórsky batoh záujem u myšej populácie a ráno som sa zobudil s tým, že v batohu je niekoľko dierok a prehryzená šnúra na sťahovanie hlavného otvoru. Trochu ma to poškodenie nahnevalo, pretože batoh som si obľúbil, no už o chvíľu sme sa smiali, že aj „myši ho žerú“. Po návrate domov som si batoh sám opravil. Šnúrku som prišil na pôvodné miesto a diery som podložil textíliou a z vrchnej strany batohu som ich prešil tzv. cik-cak stehom.

Počas nasledujúcej zimy som sa vybral do Tatier a batoh som otestoval aj na snehu, pretože tento technický batoh je určený najme pre zimné aktivity. Používal som ho počas kurzov vysokohorskej turistiky, na skialpovej túre a pri lezení ľadov. Počas presunov na chatu som vždy využil plný objem batohu a všetky úchyty na technickú výbavu. Na batohu som nosil lezecké i turistické čakany, prilbu, paličky, lyže, karimatku, snežnú kotvu a vyskúšal som aj organizér na lavínovú výbavu.

Organizér na lavínovú výbavu je samostatná komora na čelnej strane batohu, ktorá má umožniť ľahký a rýchly prístup k lopate a lavínovej sonde. Počas zimného používania som tento organizér využíval dosť často (najmä na kurze vysokohorskej turistiky) a rýchlo som si ho obľúbil. Veci v tejto komore sú naozaj veľmi ľahko prístupné a nemusíte kvôli nim rozopínať plastové spony a povoľovať dvojstupňové sťahovanie batohu. Do tejto komory som napríklad často odkladal aj stúpacie pásy pri zjazdoch na lyžiach.

Používanie tejto komory je návykové, no má aj svoje nevýhody. Umiestnenie na čelnej strane batohu spôsobuje, že sa po naplnení lavínovou výbavou (a ďalšími vecami) presúva ťažisko batohu ďalej od tela. Problémy potom vznikajú najmä pri dlhých túrach alebo pri lyžovaní a lezení. Pri používaní tejto komory je preto potrebné striktné dodržiavanie správneho spôsobu balenie (ťažké veci umiestňujeme v hlavnej komore ruksaku v jeho hornej časti a čo najbližšie k chrbtu). Tento problém s ťažiskom je spôsobený asi aj tým, že batoh je širší a nižší a lavínová výbava je pri plnom batohu približne 25 cm od tela. Posun ťažiska najviac pocítite, ak sú okrem lavínovej výbavy na batohu pripevnené ešte lezecké čakany. Posun ťažiska kvôli umiestneniu pomerne ťažkej výbavy na čelnú stranu ruksaku je však typický aj pre batohy s lavínovým organizérom iných výrobcov.

Tento batoh poskytuje len jeden spôsob upevnenia lyží na batoh. Zastrčenie lyží za popruhy na bočnej strane batohu som si vyskúšal na skialpových túrach a môžem povedať, že tento spôsob upevnenia je veľmi stabilný a lyže sa nehýbu a neprekážajú ani pri vertikálnom pohybe v ťažkom teréne. Trochu sa však obávam prerezania textílie v miestach, kde sa upevňujú lyže hranami k batohu. Zatiaľ však nebadám žiadne poškodenie a ani zahraničné recenzie o tom nič nepíšu. Odolnosť materiálu však preverí až čas.

Bedrový pás, ktorý som spomínal už v prvotných skúsenostiach, stále odstáva od tela, a prekáža prirodzenému pohybu rúk. Pretože ho nepoužívam, začal som ho počas túr zapínať dozadu okolo tela batohu. Materiály na batohu stále držia a nejavia výrazné znaky opotrebovania, okrem dier a šrámov po myšacích zuboch na hornej časti batohu.

Bergans Helium PRO 40 je ľahký technický batoh so špeciálnou komorou pre jednoduchý prístup k lavínovej výbave. Okrem tohto špecifika má batoh množstvo úchytov pre technické pomôcky ako sú lano, lyže, čakany, karabíny a pod. Jeho uplatnenie vidím najmä pri vysokohorskej turistike, horolezectve a skialpinizme. Helium PRO sa však nestratí ani pri bežnej horskej turistike.