Fjällräven Keb Hike 30 – batoh určený na skitouring
Fjällräven Keb Hike 30 – batoh určený na skitouring Zatvoriť

Test Batoh Fjällräven Keb Hike 30

Tento batoh je postavený na rovnakom chrbtovom systéme ako sesterský model Abisko Hike, o ktorom sme písali nedávno. Je však určený do chladnejších dní, predovšetkým do zimných podmienok, a keďže patrí do radu Keb Touring, je plnohodnotne vybavený pre ľahšiu formu skialpu. Hoci Fjällräven zabŕda aj do horolezectva radou Bergtagen, Keb Touring ostáva pri technickejšom zimnom trekingu, do ktorého patrí aj turistika na skialpoch, tzv. skitouring.

Výrobca
Fjällräven
Model
Keb Hike 30
Typ
menší batoh na zimné aktivity
Materiály
G-1000 HeavyDuty Eco S: 65 % polyester, 35 % bavlna
500D 100 % nylon
Hmotnosť
1440 g
Základná litráž
30 l
Páči sa mi
pohodlný a pevný chrbtový systém, pripínanie lyží, bočné vrecko na fľašku, dvojkomorová konštrukcia, odopínateľný bedrový pás, pláštenka
Nepáči sa mi
náhrada vrchlíka má malý objem, absencia držiaku na prilbu
Ostatné info
Celkové hodnotenie (súčet bodov): 80 bodov
» vysvetlenie hodnotenia

Dizajn

Hoci v úvode zaznela spojitosť s modelom Abisko Hike, na prvý pohľad to nie je vidieť. Vzhľad týchto dvoch sesterských modelov je odlišný. Kým trojsezónny variant má klasické tvary s vrchlíkom, tento sa viac ponáša na lyžiarske freeride batohy. Má dve komory, každá z nich je prístupná cez vlastný zips zvonka. Zipsovanie je po veľkej časti obvodu, takže k veciam je naozaj dobrý prístup a pokiaľ si zapamätáte, kde čo máte, prístup k čomukoľvek je prakticky okamžitý. Ak neviete, môžete batoh doširoka otvoriť a máte prehľad. Odvrátenou stranou tohto konceptu je však absencia priestranného posuvného vrchlíka. Nahradzuje ho jednak predná menšia komora a jednak vrecko na drobnosti s prístupom zvrchu. Lano však na tento batoh nepripnete.

Vo väčšej z komôr je priečinok na vodný vak. Toto vrecko zároveň výrobca odporúča na umiestnenie lavínovej lopatky a sondy. Mne sa to však nezdá vhodné miesto, pretože lavínová lopatka nie je rovná ale výrazne tvarovaná, čo môže spôsobovať problémy pri balení. Pre tento účel som preto využíval prednú komoru, kam som "LTT" zmestil lopatku so sondou. To mi však zhoršovalo prístup k zipsovaciemu vrecku akurátne hodiacemu sa na peňaženku či kľúče. Toto vrecko mohlo byť radšej našité z druhej strany, t. j. s prístupom z väčšej komory. Predné vrecko je totiž ako stvorené práve pre lavínovú výbavu, ktorá potom neprekáža vo väčšej komore.

Na jednom z bokov je praktické vrecko na fľašku alebo menšiu termosku. Je sťahovacie, aby fľaška nevypadla. Popruh sa dobre ovláda aj v rukaviciach, lebo na pracke je kúsok repky ako úchop pre uvoľnovanie stiahnutia.

Materiály

Tradične je použitý materiál G-1000 – tentoraz vo variante s vyššou gramážou HeavyDuty Eco S. Ide o kombináciu recyklovaného polyesteru (65 %) a bio bavlny (35 %). Na bokoch je tento materiál prestriedaný nylonovou tkaninou s ripstopovou štruktúrou. Zipsy sú YKK a plastové spony ITW Nexus.

Chrbtový systém

Riešenie chrbtového systému je rovnaké ako má sesterský model Abisko Hike. Po celom obvode je vedený hrubý oceľový drôt ako výstuha. Tvar ďalej drží tvrdý panel. Povrch je však potiahnutý hladkou látkou, na ktorej sa nezachytáva sneh. Vymäkčenie je striedmejšie. Ramenné popruhy sú široké (s prihliadnutím k litráži), anatomicky tvarované a taktiež potiahnuté materiálom, čo nezachytáva sneh. No polstrovanie je o niečo hrubšie. Samozrejmosťou sú stabilizačné popruhy a veľké úchopové ucho.

Bedrový pás je rozmerovo podobný ako má Abisko Hike, no je tuhší a má očká na materiál – výrobca uvádza, že sú určené na ľadovcové skrutky. Pozitívom je aj možnosť bedrový pás úplne odopnúť. To sa hodí v lavínovom teréne, čo je u nás prakticky všade, kde sa skialpuje.

Pripínanie výstroja a výzbroje

Zimný batoh musí byť nielen robustný, no musí mať aj dostatok možností pripínať výstroj a výzbroj. Keb Hike má dve tradičné ušká na čakany s fixáciou poriska cez kovovú pracku, ktorá je súčasťou kompresného popruhu. Lyže sa pripínajú na boky. Cez dolné ucho prejdú aj lopaty do šírky asi 150 mm. Horné upínanie je pomocou kovovej pracky - háčika.

Na prednom paneli sú štyri malé ušká pre pripnutie prilby pomocou sieťky. Žiaľ, súčasťou batoha sieťka nie je, takže som improvizoval so sieťkou z batoha inej značky. Toto pripínanie je však dosť podstatné, lebo iný pohodlný spôsob pripnutia prilby k dispozícii nie je.

Skúsenosti

Batoh prišiel na predajne až teraz, no produkčnú vzorku mám k dispozícii už od minulej jesene. Preto som s batohom pobehal množstvo skialpových túr minulú sezónu a taktiež som ho používal v chladnejšom počasí jari či jesene.

Najviac oceňujem jeho robustnosť a dĺžku chrbta, ktorá je na moju 186 cm vysokú postavu akurát. Obe tieto vlastnosti často na batohoch menšej litráže absentujú. Chrbtový systém je pevný a aj keď batoh plne naložíte a ovešiate, nebudete mať pocit, že ho to zlomí a bude sa naďalej nosiť pohodlne. Pohodlie nosenia aj stabilita pri lyžovaní je bez výhrad.

Objemovo je akurát na zimnú jednodňovku. Lavínová výbava, veľká termoska dnu, termohrnček zvonka, náhradné oblečenie, čakan a prilba. Pri troche skromnosti sa dá s batohom absolvovať aj víkendovka s nocľahom na chate.

Na batohu mi najviac chýba tradičný vrchlík. Prepracovanejšie spodné pripínanie čakanov by sa tiež hodilo a uvítal by som tiež maličké ušká na hroty paličiek ako má Kaipak 28.

Fjällräven Keb Hike 30 je prvý vyslovene zimný batoh od tejto švédskej značky, ktorý som nosil. Je robustný tak použitými materiálmi ako aj konštrukciou chrbtového systému. Nie je preto najľahší, no vynahradzuje to pohodlím nosenia, odolnosťou a prísľubom trvácnosti.