Prejdi na obsah

Hiking.sk Zavrieť

Prihlás sa do svojho konta
alebo sa zaregistruj

Test Karbónové tiahlo – slabina viazania Marker Kingpin 13

Začína zima a možno sa viacerí z vás rozhodujú o tom, že tento rok začnú okrem spúšťania sa, na lyžiach aj šliapať. Ja som takýmto prerodom prechádzal minulý rok, a keďže som dlhé roky skialpinizmus považoval len za karikatúru lyžovania, kde je dôležitejšia cesta hore a dole sa to už nejako zošúcha, pri výbere výstroja som sa sústredil hlavne na to, aby lyže, lyžiarky a viazanie fungovali dobre hlavne z kopca, aj keď by som si to mal cestou naň trošku odtrpieť.

Lyžiam a lyžiarkam sa v krátkom článku venovať nechcem, ale na základe vyššie spomínaného kľúča som sa dopracoval k viazaniu Marker Kingpin 13. Predsa len sa mi nechcelo vláčiť rámové viazanie a Kingpin sa so svojou z polovice zjazdovou konštrukciou a vypínacou silou až do 13 DIN javil ako dobrá voľba.

Po tom, čo som si na nové lyže a fungovanie pinového viazania najprv dva dni zvykal na svahoch Chopku, som sa vybral za Ľubom do Vysokých Tatier, aby sme si v polovici decembra minulého roka dali prvú túru v sezóne.

S lyžami na ramene sme si to odšliapali k stanici pozemnej lanovky na Hrebienok, kde sme si chceli lyže obuť a začať stúpať. Keďže som stále bol v podstate skialpinistický začiatočník, Ľubo mi chcel pomôcť s obúvaním, tak mi nahodil na lyžu pás a chcel prepnúť viazanie do stúpacieho módu. Na to na Kingpine slúži hliníková páčka zlatej farby. Ľubovi ju ale nešlo preklopiť, tak použil trošku viac sily a zrazu… puk. Karbónové tiahlo, ktoré je k páčke pripevnené, sa zlomilo. Začali sme viazanie skúmať, či sa nedá aspoň dočasne núdzovo opraviť, aby sme mohli ísť na túru, ale zistili sme, že sa to nedá. Celá pätka viazania je upevnená na karbónovej doštičke, ktorá prechádza do tiahla a to je upevnené k prepínacej páčke. Keď sa tiahlo zlomilo, pätka zostala voľná a mohla sa hýbať dopredu a dozadu.

Ako sme neskôr, po bližšom skúmaní zistili, problém vznikol preto, že som po predchádzajúcom dni lyžovania na zjazdovke, nechal cez noc lyže v aute, takže sneh, ktorý na nich zostal, sa nemal možnosť roztopiť. Zostal tiež natlačený v drobnom výreze, v ktorom sa pohybuje pätka viazania pri prepínaní medzi šliapaním a zjazdovaním, a tak zavadzal pätke vo voľnom pohybe. Z môjho pohľadu je to nešťastné konštrukčné riešenie.

[ Tipy na túry a aktuality z hôr môžeš sledovať aj na našom FacebookuInstagrame ]

Každopádne, pre opravu viazania je potrebné vymeniť kus viazania, na ktorom sa pohybuje pätka, ako aj plastový úchyt a celé karbónové tiahlo s prepínacou páčkou. Odniesol som teda lyže do môjho obľúbeného bratislavského servisu Skipoint s otázkou, či by nebolo možné skúsiť viazanie reklamovať. Trvalo to síce mesiac, ale podarilo sa to a zlomenú súčiastku mi vymenili.

Odvtedy som už vedel, na čo si mám dávať pozor a viazanie bez problémov zvládlo výlety v Tatrách, lyžovanie v Tirolsku a aj týždeň lyžovania a šliapania pod Mt. Blancom a nemám mu čo ďalšie vytknúť. A článok píšem len kvôli tomu, aby som vás, ktorí nad Kingpinom uvažujete, upozornil na drobnú konštrukčnú nedokonalosť, na ktorú si je potrebné dať pozor.

Fotogaléria k článku

Najnovšie