Fjällräven Bergtagen 38 je univerzálny technicky orientovaný batoh pre náročnejšie jednodňovky alebo viacdňové akcie s prespávaním na chate Zatvoriť

Recenzia Fjällräven Bergtagen 38 – technický batoh

Robustný strohý technický batoh z nepremokavého materiálu Bergshell do vyšších hôr. V zime zvládne skialpy a v lete poslúži na vysokohorskú turistiku či horolezectvo. Odnesie na horskú chatu slušnú porciu nákladu, no potom sa dá na túry odľahčiť tak, že jeho hmotnosť len o málo presahuje 1 kg. Na sklonku skialpovej sezóny som ho otestoval na niekoľkých lyžiarskych túrach.

Výrobca
Fjällräven
Model
Bergtagen 38
Typ
technicky orientovaný batoh strednej litráže
Materiály
Farebné kombinácie
hokkaidó oranžová, tmavošedá
Páči sa mi
robustná konštrukcia, nepremokavý materiál, dizajn, možnosť odľahčenia, pohodlie nosenia aj pri vyššej hmotnosti nákladu, dvojitá daisy chain, kovové háčiky namiesto plastových spôn
Nepáči sa mi
mierna ohybnosť chrbtového systému v priečnej osi, menej členenia vnútorného priestoru
Ostatné info
pevný chrbtový systém, batoh dostupný v dvoch dĺžkach chrbtového systému S/M a M/L
Infocena
280 € – odporúčané MOC

Dizajn a členenie

Dizajn batoha je strohý, čo podčiarkuje jeho jednoliata farba bez kontrastných prvkov. Testovený kus je v hokkaidó oranžovej, ktorá je žiarivá a batohu veľmi pristane. Kto by však chcel byť menej nápadný, môže zvoliť tmavošedý variant.

Tvar batoha je klasický úzky a vysoký, smerom dohora sa mierne rozširuje, čo podporuje dobré rozloženie hmotnosti v batohu – menej v dolnej časti, viac vo vrchnej blízko pliec. Vnútorné členenie je tiež strohé. Batoh má jednu komoru, do ktorej sa dostanete iba zvrchu, nie je tu žiadny čelný či bočný vstup. Vnútri je len priehradka na vodný rezervoár (v lete) alebo lavínovú výbavu (v zime) a malé vrecko na drobnosti, ktoré sa hodí ako minimalistická náhrada za vrchlík, ak ho kvôli odľahčeniu necháte napr. na chate. Vstup do komory sa zatvára dvojicou šnúr s cordlockmi. Tie sú našité tak, že na zavretie stačí jedna ruka.

Možnosti pripevnenia materiálu majú bežný rozsah – dve miesta pre čakany (tiež sa dajú použiť na palice), dva daisy chainy po stranách čelného dielu, väčšie oko na bedrovom páse, popruh na upevnenie lana blízko pliec, bočné pripínanie lyží. Nemá síce extra spôsob na upevnenie helmy, no dá sa cvaknúť do daisychainu alebo do očka v hornej časti čelného dielu, kde sa uchytáva háčik priečneho popruhu cez otvor komory a spodný popruh, keď je batoh bez vrchlíka.

Celkový dojem z vyhotovenia batoha je veľmi solídny a robustný. Strohé členenie a len skutočne nutná výbava, s heslom menej je niekedy viac. Je tak menej vecí, ktoré sa môžu pokaziť. Tento princíp podčiarkuje použitie kovových háčikov namiesto plastových spôn. Jednak s háčikmi nie je problém v zime a jednak ich nie je možné zničiť nešetrným zaobchádzaním či prišliapnutím. Škoda, že tento princíp si neosvojili aj na spone na bedrovom páse, na ktorú ľahko niekto stúpi, keď je batoh položený na zemi.

Materiály

Podstatnou vychytávkou batoha je materiál, z ktorého je ušitý. Volá sa Bergshell a ide o nylonovú tkaninu (z 31 % recyklovanú) s plochou ripstopovou štruktúrou, ktorá má podľa výrobcu zabezpečiť mimoriadnu odolnosť voči oderu a tým pádom životnosť. Taktiež je materiál nepremokavý, takže keď batoh položíte do topiaceho sa snehu, voda sa dnu nedostane. Švy sú prekryté páskou a či sú pod ňou aj nejako nepremokavo ošetrené, to neviem. V daždi som ho ešte netestoval. Výrobca však nepribalil pláštenku ako pri všetkých Fjällräven batohoch, ktoré som doposiaľ testoval. Asi verí, že ju netreba.

Chrbtový systém

Chrbtový systém je na prvý pohľad nevšedný použitím dvojice drevených výstuh, ktoré v strednej časti vidieť. Toto vtipné riešenie má napríklad aj veľký trekkingový batoh Kajka, či tohtoročná novinka Keb 52. Výstuhy je možné vybrať. Jednak tým znížite jeho hmotnosť a jednak chrbtový systém bude flexibilnejší, čo sa môže hodiť pri lezeckej túre. Batoh však nebude úplne mľandravý, lebo celá zadná stena je vystužená plastovým dielom, a tak aj po vybratí výstuh si batoh drží svoj tvar. Môžete si vybrať, či potrebujete viac opory pre náklad alebo viac pohyblivosti a nižšiu hmotnosť.

Dĺžka chrbtového systému je fixná a pri kúpe si môžete vybrať medzi variantom S/M alebo M/L. Oba batohy sú identické, rozdiel je len v dĺžke chrbtového systému. Testovaný kus má kratší chrbát a pri mojich 186 cm by bol optimálny dlhší.

Bedrový pás je masívny, anatomicky predtvarovaný a dobre prenáša hmotnosť na bedrá, čo oceníte pri väčšej záťaži. Je odopínateľný, takže ho spolu s výstuhami a vrchlíkom môžete odložiť na chate. Celková úspora hmotnosti tak dosiahne asi 0,5 kg, čo je pri 1540 g základnej hmotnosti takmer tretina.

Skúsenosti z terénu

Batoh som doposiaľ otestoval na niekoľkých skialpových túrach ku koncu skialpovej sezóny. Vzal som ho aj na Skialpstret, každoročné stretnutie skiapinistov JAMES-u. Ubytovaní sme boli na Popradskom plese, a tak batoh musel vyniesť komplet výstroj na celú akciu, a keďže trasa od zastávky TEŽ takmer až k hotelu bola bez snehu, niesol som na batohu aj lyže s lyžiarkami. S hmotnosťou si poradil chrbtový systém výborne. Horšie to bolo s jeho tvarom. Batoh som totiž natlačil do posledného cm³ a zadná stana sa v priečnej osi mierne "vybulila". Netlačilo to síce do chrbtice, no veľa nechýbalo. V hornej časti chrbtového systému by sa zišla aj priečna výstuha.

Polstrovanie aj tvarovanie ramenných popruhov je primerané účelu. V hornej časti sú širšie a ani pri väčšej záťaži netlačia do ramien. Spolu s bedrovým pásom sú potiahnuté tkaninou, ktorá nenaberá sneh a ani sa v nej nezachytáva ihličie.

Ergonómia počas skialpových túr bola dobrá. Jeho úzky a vysoký tvar je dobrý z hľadiska ťažiska pri lyžovaní. K bočnému pripínaniu lyží nemám výhrady, mám ho radšej ako iné spôsoby. Pripínanie materiálu okrem vynášky na chatu som nevyskúšal, lebo na túry v Zlomiskovej doline a na Volom chrbte nebolo treba žiadny horolezecký materiál, a tak mi na karabíne iba viseli rukavice, keď bolo teplo, a tiež som nosil čakan. Páči sa mi masívnejšie prichytenie jeho rukoväte širšou páskou so suchým zipsom. Oproti šnúrkovým spôsobom je to pevnejšie a netreba si pomáhať kompresným popruhom. V dolnej časti je uchytenie jednoduchým okom a vložením pod malý popruh, ktorý čakan fixuje, aby sa neotáčal.

Keďže všetky túry boli už v jarnom období, v ich dolnej časti sa sneh dosť topil. V rámci testovania (no pre istotu po túre) som batoh postavil do topiacej sa brečky, veci vo vnútri ostali suché. Do hlbšej kaluže či potoka by som to asi neskúšal, no bežné mokré prostredie to zvládne.

Batoh Fjällräven Bergtagen 38 je určený na celoročné používanie v náročnejšom horskom teréne. V zime sa hodí na skialpové túry a v lete na vysokohorskú turistiku alebo horolezectvo. Vyzdvihujem na ňom robustnosť, odolný a nepremokavý materiál, variabilitu a dobre zvolený objem. Viditeľné výstuhy z brezového dreva dodávajú jeho technickému strihu aj trochu hipsterčiny.