Recenzia Skialpinizmus - horské lyžovanie

Skialpinizmus - horské lyžovanie je titul diela Stanislava Meleka. Publikácia je určená širokej lyžiarskej verejnosti. Vedomosťami a praktickými radami nabité dielo vyplnilo „informačnú dieru“ na slovenskej scéne lyžovania. Pri súčasnom náraste popularity skialpinizmu v našich končinách je príchod knihy viac ako vítaný.

Výrobca
JAMES SLOVAKIA, autor - Stanislav Melek
Materiály
kriedový papier, brožovaná väzba
Hmotnosť
395 g
Páči sa mi
história lyžovania, bohatá fotodokumentácia, množstvo praktických rád
Nepáči sa mi
zhoršená farebná čitateľnosť popisov fotografií, chýbajúce testy stability snehu, nerozpísaná kamarátska pomoc
Infocena
9.92 €
Hodnotenie
Celkové hodnotenie (súčet bodov): 96 bodov
» vysvetlenie hodnotenia
Obchody
Obchodná sieť Hudy sport na Slovensku
eshop JAMES
Centrála JAMES Bratislava, Rivel šport Banská Bystrica, Kníhkupectvo DUMA Banská Bystrica, horský hotel Popradské pleso

Základné údaje

Autorom publikácie Skialpinizmus s podtitulom Horské lyžovanie je Stanislav Melek, inštruktor horolezectva, s dlhoročnými skúsenosťami v horách vrátane lyžovania. Kniha obsahuje metodiku pohybu na lyžiach v horských terénoch a vykonávania horských lyžiarskych túr. Obrazovú časť knihy bohato ilustrovali viacerí autori. Dielo vyšlo na konci roka 2007 a pokrstené bolo snehom v priestoroch lezeckej steny v Banskej Bystrici. Rozmer knihy je 16 x 23 cm. 176 strán je tlačených na kriedovom papieri v brožovanej väzbe. Cena je „baťovská“ – 299,- Sk.

Stručný obsah

- tréning,
- a ďalšie témy.

Prvé kapitoly

V úvodníku zaujme informácia o správnosti zaužívaného pomenovania skialpinizmus a tiež situácia, v akej sa tento šport na Slovensku vyvíja. Nemenej interesantné sú dejiny priekopníctva lyžovania u nás vrátane nedávnej histórie. Myslím, že autor trefne vystihol filozofiu horského lyžovania a toho, čo nás do hôr ťahá. Nielen pre začiatočníkov je užitočná kapitola o výstroji, kde sa dá v problematike dobre zorientovať. Od lyžiarskej výbavy cez lavínový set až po lezecký materiál. Priestor je venovaný aj batohom. Priložené fotografie poukazujú na viaceré chyby, resp. nesprávne používanie. Ako zaujímavosť sú zobrazené duralové mačky so zlomenými hrotmi na str. 37. Nechýbajú ani praktické rady ako napríklad obnovenie lepidla na stúpacích pásoch.

Teória a prax

Teoreticky je prepracovaná aj kapitola o metodike vykonávania skialpinizmu. Aby si neskúsený čitateľ vedel lepšie predstaviť samotnú aktivitu, celú tému dopĺňa množstvo fotografii. Chôdza, otočky, výstup, zjazd, korčuľovanie, voľný zjazd, kristiánky, zosúvanie… Text nezabúda ani na extrémne zjazdy či pády. V tlači nebol zvládnutý chromatický odtieň popisov fotografii, čo znížilo ich čitateľnosť v celej knihe. Namiesto komentárov v prevedení biele písmo na čiernom podklade je sivý text na čiernom pozadí.

Snehológia

Stať o „snehológii“ je podrobne spracovaná. Okrem praktických rád sú užitočné tiež mnohé fotoukážky z našich hôr, kde sú priamo ukázané konkrétne trasy túr. Autor v texte odkazuje na oficiálne stránky zaoberajúce sa lavínovou problematikou a nabáda na podrobné preštudovanie témy. Čo mi v publikácií chýba, je popis lavínových sond (testy stability snehu) vrátane ich fotodokumentácie. Tiež kamarátska pomoc po páde lavíny je len okrajovo spomenutá napriek odkázaniu na stránku www.laviny.sk. Žiadalo by sa zdôrazniť veľký význam tejto pomoci s využitím lavínového prístroja a minimálne uviesť zásady tejto problematiky. V stati o Vývoji počasia (str. 92) je nepresne uvedený vertikálny teplotný gradient (pokles teploty s rastúcou nadmorskou výškou). Nie 1°C na 100 m, ale správne má byť priemerne 0,61°C na 100 m. Konkrétne v januári teplota klesá o 0,33°C a v máji o 0,76°C na 100 metrov.

Posledné témy

Zaujímavá stať je o tzv. autobusovom efekte počas túry. Autor nezabudol popísať a priblížiť ani vyššie hory (Alpy), kde sa vyskytujú ľadovce. Popísaná je tiež prvá pomoc pri nehode. V závere knihy je doplňujúca kapitola o tréningu. Rekreačným skialpinistom priblíži vytrvalostný rozmer nielen horského lyžovania.

Zhrnutie

Publikácia komplexne popisuje problematiku horského lyžovania. Nájdete v nej v kocke takmer všetko, čo zaujíma začiatočníkov aj pokročilých skialpinistov. Kniha vhodne vypĺňa segment metodickej literatúry o športových činnostiach. Obsahovo je dielo orientované na karpatské pohoria, ale nechýbajú tiež ľadovcové túry v Alpách. Dočítate sa množstvo rád z praxe, pričom badať, že autor má dlhoročné skúsenosti. Všetky témy sú bohato doplnené obrazovou dokumentáciou.